تاریخ انتشار: سه شنبه 8 دی 1394 | 11:57 ق.ظ
مرگ خاموش پتروشیمی با نبود زیرساخت ها/ جاماندگی ایران از رقبای خود
مرگ خاموش پتروشیمی با نبود زیرساخت ها/ جاماندگی ایران از رقبای خود صنعت پتروشیمی با اینکه یکی از صنایع استراتژیک اقتصاد کشور است اما متاسفانه با گذشت بیش از ۵۰ سال از قدمت خود هنوز زیرساخت اصولی ندارد تا کارنامه درخشانی را به نام خود به ثبت برساند. به گزارش “سلام مرودشت”، صنعت پتروشیمی کشور با راه اندازی پتروشیمی مرودشت در سال ۱۳۴۲ در کشور پایه گذاری […]

3956385_834

صنعت پتروشیمی با اینکه یکی از صنایع استراتژیک اقتصاد کشور است اما متاسفانه با گذشت بیش از ۵۰ سال از قدمت خود هنوز زیرساخت اصولی ندارد تا کارنامه درخشانی را به نام خود به ثبت برساند.

به گزارش “سلام مرودشت”، صنعت پتروشیمی کشور با راه اندازی پتروشیمی مرودشت در سال ۱۳۴۲ در کشور پایه گذاری شد، این مجتمع در ابتدا به عنوان زیر مجموعه وزارت صنعت وقت کار خود را آغاز کرد؛ اما با توجه به وابستگی صنعت پتروشیمی به خوراک تامینی وزارت نفت مدیریت صنعت پتروشیمی به این وزارتخانه منتقل شد.

هدف از تأسیس این شرکت، تولید فرآورده های پتروشیمی و شیمیایی از نفت، مشتقات نفتی، گازهای طبیعی و سایر مواد خام، اعم از آلی و معدنی بود که گاها تحت تاثیر برخی مسایل آنطور که باید و شاید توسعه پیدا نکرده است.

بر اساس این گزارش،موقعیت جغرافیایی مناسب، بازار داخلی بزرگ و قوانین حمایتی از سرمایه‌گذاری خارجی دراین خصوص از جمله مزایای این بخش به شمار می رود که با وجود این مزیتها متاسفانه مسولان در توسعه‌ صنعت پتروشیمی حرکت کندی داشته اند بطوریکه در این زمینه حداقل یک دهه از رقبای منطقه خود نظیر قطر و عربستان سعودی عقب مانده اند.

شاید بتوان مشکل را در عدم دسترسی به فناوری خارجی و نگرانی درخصوص تحریم‌ها ، نبود دانش فنی و زیر ساخت های اساسی جستجو کرد موضوعی که با گذشت بیش از ۵۰ سال از عمر صنایع پتروشیمی همچنان عامل نگرانی فعالان این بخش است که ” اگر مسیر حرکت قطار صنعت پتروشیمی برای سال‌های آینده اصلاح نشود بازهم دچار پیچ‌وخم‌های زیادی خواهد بود.”

عباس شعری مقدم معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در مورد وضعیت پیشرفت این صنعت با گذشت بیش از ۵۰ سال از فعالیت گفت: این صنعت علی‌رغم مشکلات و موانع توانسته در عرصه صادرات و تولید گامهای مثبتی را داشته باشد به طوری ظرفیت تولید این صنعت از ۷۰۰ هزار تن به ۳۵ میلیون تن رسیده است همچنین میزان صادرات آن با وجود تحریم رشد ۲۰ درصدی داشته است.

وی با انتقاد از شرایط واگذاری این صنعت به بخش خصوصی گفت: اگر این صنعت واگذار نمی‌شد به طور یقین یکی از شرکتهای بزرگ و مطرح در بین کشورهای منطقه به حساب می‌آمد اما این واگذاری جلوی پیشرفت و توسعه این صنعت را گرفت.

** خصوصی سازی ناموفق پتروشیمی
محمدحسن پیوندی معاون مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی در ادامه گفت: دولت باید زیرساخت‌های پتروشیمی را در کشور فراهم نماید چرا که توسعه این صنعت با نبود زیرساخت‌ها فراهم نخواهد شد و هر سرمایه‌گذاری که وارد کشور شود به طور یقین با ارزیابی زیرساخت‌ها و شرایط فعلی متمایل به سرمایه‌گذاری نخواهد بود.

امیرعباس سلطانی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با سالگرد تأسیس صنعت پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی در طی سال‌های اخیر به دلیل واگذاری‌های ناموفق به بخش خصوصی نتوانسته است به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کند.

وی تصریح کرد: هم اکنون صنعت پتروشیمی در زمینه زیرساخت‌ها با مشکل مواجه است و حمایت‌های مناسبی از سوی بخش‌های دولتی و خصوصی صورت نگرفته است و انتظار می‌رود که با اتخاذ تدابیر لازم از سوی مسئولان بتوان به رشد این صنعت شتاب بخشیده شود.

سلطانی تأکید کرد: صنعت پتروشیمی می‌تواند با صادرات و فروش نفت خام و سرمایه‌گذاری اقتصاد کشور را از بی‌رونقی نجات دهد چرا که این صنعت بستر مناسبی را برای اشتغالزایی در کشور به همراه دارد و تنها راه برون رفت برای رسیدن به اهداف مورد نظر توجه به زیرساخت‌های این صنعت است.

موید حسینی صدر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از اینکه متأسفانه صنعت پتروشیمی علی‌رغم ظرفیت‌های بالا نتوانسته است در عرصه تجارت جهانی و صنایع پایین دستی و اشتغال‌زایی عملکرد خوبی را در کارنامه ۵۰ سالگی خود به ثبت برساند گفت: در حال حاضر نزدیک ۱۰۰ هزار نفر نیرو در این صنعت مشغول به فعالیت هستند در حالی که با ایجاد تحول و توسعه زیرساخت‌ها می‌توانست نزدیک یک میلیون نفر را جذب نماید.

حال می‌توان گفت که صنعت پتروشیمی با توجه به اینکه یکی از صنایع استراتژیک اقتصاد کشور است اما متاسفانه تا به امروز کارنامه درخشانی از خود به جا نگذاشته است حال باید منتظر ماند و دید با وجود کاهش قیمت نفت و افت خیز زیرساخت ها آیا این صنعت خواهد توانست گلیم خود را از آب بیرون بکشد و در بازارها جهانی قد علم کند.

انتهای پیام/
منبع باشگاه خبرنگاران جوان

آخرين اخبار
پر بحث ترين
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار