تاریخ انتشار: سه شنبه 21 فروردین 1403 | 09:14 ق.ظ
موفقیت نزدیک به ۱۰۰ درصدی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در اجرای برنامه تامین، تدارک و توزیع کودهای کشاورزی در سال ۱۴۰۲
موفقیت نزدیک به ۱۰۰ درصدی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در اجرای برنامه تامین، تدارک و توزیع کودهای کشاورزی در سال ۱۴۰۲ شرکت خدمات حمایتی کشاورزی یکی از مهم‌ترین شرکت‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی می‌باشد که به‌عنوان اولین و بزرگترین زنجیره تأمین و توزیع نهاده های کشاورزی در ایران، وظیفه بسیار مهم تهیه، تأمین و توزیع انواع نهاده‌های کشاورزی شامل کودهای یارانه‌ای، سم و بذر را در سطح کشور برعهده دارد. این شرکت تاکنون این وظیفه حساس […]

شرکت خدمات حمایتی کشاورزی یکی از مهم‌ترین شرکت‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی می‌باشد که به‌عنوان اولین و بزرگترین زنجیره تأمین و توزیع نهاده های کشاورزی در ایران، وظیفه بسیار مهم تهیه، تأمین و توزیع انواع نهاده‌های کشاورزی شامل کودهای یارانه‌ای، سم و بذر را در سطح کشور برعهده دارد. این شرکت تاکنون این وظیفه حساس خود را به بهترین نحو ممکن در سطح کشور انجام داده و علی‌رغم وجود تمامی مشکلات در چند سال اخیر و همچنین اثرات جنگ اوکراین بر بازار جهانی نهاده‌های کشاورزی، تاکنون توانسته است تمامی کودهای مورد نیاز بخش کشاورزی کشور را به موقع تأمین نموده و در اختیار کشاورزان در اقصی نقاط کشور قرار دهد.

در همین راستا مهندس حمید رسولی، عضو هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، در مصاحبه‌ای، به بیان آخرین دستاوردها و عملکرد شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در سال ۱۴۰۲ در زمینه تامین، تدارک و توزیع انواع کودهای کشاورزی پایه پرداخت. پرداخت. مهندس رسولی در ابتدای سخنان خود گفت: در سال جاری در حوزه نهاده‌های کشاورزی ما سه برنامه عمده را دنبال می‌کنیم، یکی از آنها برنامه تأمین و تدارک کودهای یارانه‌ای می‌باشد که مقدار آن طبق برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی ۲.۹ میلیون تن می‌باشد. برنامه بعدی ما در حوزه سموم است که مطابق برنامه ابلاغی، چیزی در حدود یک و نیم میلیون لیتر بوده و همچنین در حوزه بذر محصولات اساسی نیز چیزی در حدود ۱۰ میلیون کیلوگرم برنامه ابلاغی سال جاری ما می‌باشد که تمام این‌ها برای سال ۱۴۰۲ می‌باشند.

در حال حاضر توزیع ۱۰۰ درصد کودهای یارانه‌ای در سطح کشور توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی انجام می‌شود، برنامه سال جاری تأمین تدارک و توزیع کودهای یارانه‌ای ما میزان ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن می‌باشد که شامل ۲ میلیون و یکصد هزار تن کودهای ازته و ۵۲۰  هزار تن کودهای فسفاته و ۲۸۰ هزار تن کودهای پتاسه است. این اعداد در واقع ریز برنامه کودی ابلاغی به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برای سال ۱۴۰۲ می‌باشد که تا پایان بهمن ماه در حدود ۲ میلیون و ۷۰۰  هزار تن یعنی ۹۳  درصد برنامه کودی ما محقق شده است و تقریباً ۸۵ درصد این میزان کود به شبکه توزیع تزریق و از طریق کارگزاران ما در معرض فروش و مصرف کشاورزان عزیز قرار گرفته است. در اسفند ماه  نیز حدود ۷  درصد دیگر برنامه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، عملیاتی خواهد شد. خوشبختانه در کودهایی که عمدتاً وارداتی می‌باشند مانند کود پتاس عملکرد ما ۱۰۰ درصد است و تاکنون ما کل ۲۸۰ هزار تن کود پتاس که بسیار برای رشد گیاهان مهم و حساس است را تامین نموده‌ایم.

نکته‌ای که باید در حوزه تولید داخلی کودهای شیمیایی یارانه‌ای عرض کنم این است که از ۹۳ درصد برنامه‌ای که تأمین و تدارک شده خوشبختانه در برنامه تأمین تدارک کودهای یارانه‌ای ۸۵ درصد آن تولید داخلی بوده و سهم واردات در سال جاری تا الان کمتر از ۱۵ درصد می‌باشد. این هم یک اتفاق بسیار خوبی است که در حوزه کودهای شیمیایی افتاده است و سهم تولید داخلی در سال‌های گذشته به‌طور مرتب افزایش پیدا کرده است.

در حوزه تأمین و تدارک بذور، عمدتاً توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، ولی براساس برنامه‌ای که توسط وزارت جهاد کشاورزی به ما ابلاغ شده است، در حوزه تأمین بذور محصولات اساسی مانند گندم، جو، برنج و دانه‌های روغنی بایستی فعالیت نماییم که تاکنون ۱۰۰ درصد این میزان تأمین و تدارک شده است. البته ما در زمینه تأمین بذور سبزی و صیفی به هیچ عنوان کار نمی‌کنیم و در حوزه سموم هم برنامه‌ای که توسط وزارت جهاد کشاورزی به ما ابلاغ شده است در حدود یک و نیم میلیون لیتر برای سال جاری می‌باشد که در این زمینه تأمین و تدارک ۱۰۰ درصدی این سموم را انجام داده و در حال توزیع این سم‌ها در سطح کشور از طریق کارگزاران خود می‌باشیم.

در حال حاضر و با توجه به اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی، عمده کود یارانه‌ای تخصیص یافته به کشاورزان مطابق الگوی کشت، برای  محصولات اساسی کشاورزی می‌باشد و به‌طورکلی هدف‌گذاری ما این است که کود، سم و بذر مورد نیاز این محصولات اساسی به‌طور استاندارد تأمین بشود و نقصانی در تأمین نهاده‌های این محصولات اساسی وجود نداشته باشد و البته که اجرایی کردن کامل این موضوع منوط به تأمین منابع لازم از سوی دولت است.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار