تاریخ انتشار: جمعه 5 شهریور 1400 | 18:24 ب.ظ
رئیس اداره تولیدات گیاهی مرودشت: کشت ۲۵۰۰ هکتار دانه روغنی کلزا در مرودشت کلید خورد
رئیس اداره تولیدات گیاهی مرودشت: کشت ۲۵۰۰ هکتار دانه روغنی کلزا در مرودشت کلید خورد رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از آغاز فعالیت های اجرایی کشت دانه روغنی کلزا در این شهرستان خبر داد و گفت: در سال زراعی پیش رو ۲۵۰۰ هکتار کلزا به شهرستان ابلاغ شده است و در همین راستا کارشناسان در مدیریت شهرستان و مراکز جهاد کشاورزی بخش ها با تلاش […]

رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از آغاز فعالیت های اجرایی کشت دانه روغنی کلزا در این شهرستان خبر داد و گفت: در سال زراعی پیش رو ۲۵۰۰ هکتار کلزا به شهرستان ابلاغ شده است و در همین راستا کارشناسان در مدیریت شهرستان و مراکز جهاد کشاورزی بخش ها با تلاش حداکثری سعی در تحقق سطح ابلاغی دارند.
به گزارش سلام مرودشت، جلال نوجوان با بیان اینکه بهترین زمان کشت کلزا در بازه زمانی بیستم شهریور تا بیستم مهر ماه است، اظهار کرد: با توجه به نزدیکی به زمان کشت تسریع در انجام فرایند ها ضروری است.
او بیان کرد: برگزاری کلاس های آموزشی و ترویجی، ترویج در فضای مجازی، تهیه برشور، نصب بنر، ترویج چهره به چهره و… از جمله فعالیت های ترویجی در راستای کشت کلزا است.

نوجوان با بیان اینکه در حال حاظر ده هزار و ۸۵۰ کیلو گرم بذر هیبرید ارقام تولید داخل و وارداتی آماده حمل است، تصریح کرد: بذور کلزا تا قبصل از شروع کاشت به شهرستان حمل می گردد و همراه با کود مورد نیاز در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.
وی با اذعان به اینکه کارشناسان مکانیزاسیوناز هم اکنون نسبت به آماده سازی و معاینه فنی کارنده های موجود اقدام کرده اند، ابراز کرد: بیش از ۳۰ دستگاه ریز دانه کار و کمبینات برای کشت کلزا در شهرستان موجود است که می توانند ۱۰۰ درصد کشت شهرستان را به صورت مکانیزه انجام دهند.

نوجوان با تاکید بر اینکه سعی در تحقق همه سطوح ابلاغی داریم بیان کرد: سطوح زیر کشت کلزا برای مراکز ۶ گانه جهاد کشاورزی با توجه به شرایط هر مرکز تعیین و به صورت کتبی به آن مراکز ابلاغ شده است.
وی با بیان موارد فنی و ترویجی زراعت کلزا در مرحله کاشت، ابراز کرد: به دلیل ریز بودن دانه کلزا، کارشناسان و بهره برداران در زمینه تهیه بستر، دانه بندی خاک، کاشت با کارنده های ریز دانه کار یا کمبینات دقت لازم را به عمل آورند.
نوجوان در خصوص میزان کوده های مورد نیاز کشت کلزا نیز افزود: کوددهی کلزا ترجیحا باید مطابق با آزمون خاک باشد که از نتایج آزمایشگاهی دوسال قبل هم می شود استفاده کرد و در غیر این صورت عموما مصرف حداقل یکصدکیلوگرم سوپر فسفات، ۵۰ کیلوگرم پتاس و ۵۰ کیلو گرم اوره همزمان با کشت توصیه می شود.
وی میزان بذر مورد نیاز برای کشت یک هکتار کلزا را چهار کیلو گرم در هکتار توصیه کرد و افزود: با این میزان بذر در صورت کشت و آبیاری مناسب به تراکم بوته مطلوب ‌در هکتار دست میابیم .
مسئول اداره بهبود تولیدات گیاهی مرودشت با تاکید بر کشت کلزا در زمان مناسب یادآور شد: افزایش عملکرد در واحد سطح، تسهیل مبارزه با علف‌های هرز، جلوگیری از سرمازد گی و در نهایت رسیدن به عملکرد مطلوب از مزایای تاریخ کشت بهینه است./روابط عمومی معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت

آخرين اخبار
پر بحث ترين
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار