تاریخ انتشار: شنبه 4 آبان 1392 | 12:33 ب.ظ
استاد منصور بهره بر که بود؟+تصاویر
استاد منصور بهره بر که بود؟+تصاویر منصور بهره بر در سال ۱۳۴۶ در ایل باصری و روستای چدرویه از توابع شهرستان جهرم چشم به جهان گشود. او دوران ابتدایی را در مدرسه عشایری روستای چدرویه سپری کرد و دوران دبیرستان را در جهرم و مرودشت گذراند و در سال ۱۳۶۷ در رشته نقاشی دانشگاه دولتی هنر تهران پذیرفته شد.    پس […]

منصور بهره بر در سال ۱۳۴۶ در ایل باصری و روستای چدرویه از توابع شهرستان جهرم چشم به جهان گشود. او دوران ابتدایی را در مدرسه عشایری روستای چدرویه سپری کرد و دوران دبیرستان را در جهرم و مرودشت گذراند و در سال ۱۳۶۷ در رشته نقاشی دانشگاه دولتی هنر تهران پذیرفته شد.

81308540-5944529   ۲۰۱۴۱۰۰۷_۱۶۲۹۰۴

پس از فراغت از تحصیل به عنوان طراح در کارخانه کاشی سازی مشغول به کار شد ، نزدیک به ۱۰ سال در آن کارخانه نقش های زیبای ایرانی را بر کاشی های متنوع میهمان خانه ها کرد.

کار یکنواخت و طراحی یکسان در کارخانه روح متلاطم او را راضی نکرد ، از کارخانه بیرون آمد و به ایجاد نقوش اصیل ایرانی و باستانی در ساختمان ها و بناهای بزرگ پرداخت ، هم اکنون آثار گرانبهایی در شیراز، مرودشت و زرقان از او به یادگار مانده است.
IMG_3192-7
این استاد فقید نقاشی و طراحی در جشنواره دوسالانه نقاشی سال ۱۳۸۰ به عنوان یکی از نقاشان برتر کشور شناخته شد و آثار او در نمایشگاه موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در آمد و در کتاب سال مذکور به چاپ رسید.

چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی در شیراز و تهران برگزار کرد و اکنون دو کتاب از او آماده چاپ می باشد.

او در باره نوع طرح ها و نقش ها و آثاری که در دست بافت های ایرانی وجود دارد گفته است : ‘ تصاویر یک قالی درست مانند زندگی کسانی است که آن را بافته اند. مانند قلعه ای است که با حصارهایی محکم اندیشه ی انسانها را درون خود جای داده اند.

2737222-3992283

یک قالی دارای حاشیه ای تصویری است که حکم دیوار قلعه را دارد و در متن آن زندگی جاری است. هر فرم و رنگ و نمادی که بافته شده است خود به تنهایی داستان و فلسفه ای دارد که از متن زندگی همین مردم شکل گرفته است. نگاهی است بسیار هنرمندانه و ظریف که به طبیعت دارند و گلها و گیاهان و کوه و دشت را خلاقانه به تصویر کشیده اند. با طبیعت زندگی کرده اند و خوب میدانند که ریواس و جاشیر و دیگر گیاهان خاص کجا و کی میرویند و هر کدام چه رنگی دارند و چگونه میشود از آنها در رنگ آمیزی ریسمانها و قالیها استفاده کرد.’
IMG_3192-4
منصور بهره بر در سال ۱۳۸۲ در مجموعه فرهنگی هنری حافظ آثارش را در نمایشگاهی با نام ‘رنگ آوازها’ به نمایش گذاشت .

وی همچنین در سال ۱۳۷۴ از دانشگاه هنر تهران فارغ التحصیل شد. در دانشگاه تهران، خانه سوره تهران، نگارخانه وصال شیراز، کتابخانه ملی شهرستان مرودشت، خانه فرهنگ شهرستان مرودشت، نمایشگاه گروهی و انفرادی برگزار کرد و برای انتشارات نوید شیراز، انتشارات راهگشا و مجله عصر پنج شنبه طراحی های ماندگاری انجام داد .

این استاد هنر ایرانی سرانجام در سن ۴۷ سالگی در ۳۰ تیرماه ۱۳۹۳ جان به جان آفرین تسلیم کرد.

از برجسته ترین کارهای این استاد در شهر مرودشت می توان به تالار امپراطور اشاره کرد .

پی نوشت ها :

خبرگزاری ایرنا

آخرين اخبار
پر بحث ترين
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار