مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان فارس، از تثبیت بخشهای درحال ریزش پل خان مرودشت، خبر داد.
بهگزارش روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان فارس، هادی شهدوست شیرازی امروز ۱۳مردادماه ۱۴۰۰ اظهار کرد: «مرمت پل تاریخی خان واقع در شهرستان مرودشت ازیکم مرداد ماه سال جاری آغاز شده است و در این پروژه مرمتی مرمت سنگهای آسیب دیده، مرمت آجرهای آسیب دیده، برچیدن اندود گچ و خاک، برچیدن اندود سیمان، خارج کردن بندهای فرسوده، جازنی محل گیاهان رویده بر بنا و کندن آنها همراه با سمپاشی مواد شیمیایی و آجرکار کاری سنتی با کمک مرمتگران توانمند فارس به انجام خواهد رسید.»
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان فارس ادامه داد: «تثبیت بخشهای درحال ریزش این پل از دیگر بخشهای مرمتی این اثر است.»
او گفت: «این پل در مرودشت و بر سر راه شیراز به اصفهان، بر روی رودخانه کر بنا شده و از آثار دوره صفویه است که بین سالهای ۱۰۲۱ تا ۱۰۴۳ ه. ق توسط امام قلیخان حکمران فارس و فرزند الله وردیخان سردار محبوب شاه عباس اول ساخته شده است.»
شهدوست شیرازی ابراز کرد: «انتخاب محل احداث پل با دقت و دانش زیادی صورت گرفته، بهطوریکه پایههای پل بر روی بستر صخرهای رودخانه قرار گرفته و همین امر باعث استحکام و ماندگاری پل در طول چند قرن گذشته شده است.»
او گفت: «پل خان دارای ۵ دهانه است که سه دهانه شمالی بزرگتر و دو دهانه جنوبی کوچکتر است و طول پل قدیم ۱۰۱ متر و عرض آن حدود ۵ متر است، طاق دهانه بزرگ وسط پل برآمده و عرض پل در این قسمت بیش از ۷/۵ متر است، ارتفاع پل در دهانه وسطی بیش از ۱۳ متر است و پایههای پل از سنگهای تراشیده و ملات ساروج ساخته شده و از استحکام زیادی برخوردار است و بر روی این پایهها، طاقهایی با قوس جناغی برپا شده است.»
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان فارس افزود: «قسمتی از رویه پل در دورههای جدیدتر مرمت شده که از بقیه بدنه کاملاً متمایز است و در طرفین سطح گذرگاه پل در گذشته دارای جان پناهی بوده که اینک رون آن را قرنیز سیمانی ریخته و یک جان پناه در قسمت مرتفع پل نصب کردهاند.»
او بیان کرد: «این پل به شماره ۹۲۹ به ثبت تاریخی رسیده است.»