تاریخ انتشار: سه شنبه 12 مرداد 1400 | 11:41 ق.ظ
تولید بالغ بر ۲۰۰ هزار تن کاه و کلش در مرودشت
تولید بالغ بر ۲۰۰ هزار تن کاه و کلش در مرودشت معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از تولید ۲۱۰ هزار تن کاه و کلش گندم و جو از سطحی بالغ بر ۷۰ هزار هکتار گندم و جو در سال زراعی جاری در این شهرستان خبر داد.به گزارش سلام مرودشت، کاووس همتی با بیان اینکه در سال زراعی جاری به دلیل کاهش نزولات جوی […]


معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از تولید ۲۱۰ هزار تن کاه و کلش گندم و جو از سطحی بالغ بر ۷۰ هزار هکتار گندم و جو در سال زراعی جاری در این شهرستان خبر داد.
به گزارش سلام مرودشت، کاووس همتی با بیان اینکه در سال زراعی جاری به دلیل کاهش نزولات جوی و کمبود علوفه ، سوزاندن کاه و کلش مزارع در شهرستان به حداقل ممکن رسید، اظهار کرد: با آموزش بهره برداران، با بهره گیری از اطلاعیه های ترویجی و نشر در فضای مجازی، کلاس های آموزشی و هشدار به بهره برداران از آتش سوزی مزارع تا حد امکان جلوگیری به عمل آمد و بهره برداران نسبت به جمع آوری کاه و کلش مزارع خود اقدام کردند.
به گفته همتی؛ به منظور جلوگیری ازخروج کاه از شهرستان با پیگیری های به عمل آمده و مکاتبه با ادارات ذیربط حتی المکان از خروج کاه و کلش از شهرستان جلو گیری به عمل آمد و کاه و کلش تولیدی به منظور استفاده دامداران بومی خرید و فروش شد.
او بیان کرد: بهره برداران با جمع آوری کاه و کلش علاوه بر کسب درآمد حاصل از فروش کاه و چرای دام از مزایایی برگرداندن بقایای گیاهی به خاک که شامل حاصلخیزی خاک و بهبود کیفیت خاک می شود، نیز بهره مند خواهند شد.
این مقام مسئول تصریح کرد: از هر هکتار گندم و جو بطور میانگین سه تن کاه و کلش جمع آوری می‌شود و کاه و کلش تولیدی علاوه بر تعلیف دام به منظور استفاده در صنایع بسته بندی، تولید مواد شیمیایی، تولید ورقه‌های چوب، کمپوست و پرورش قارچ حمل و به فروش می رسد.
همتی با اذعان به اینکه سوزاندن کاه و کلش در اراضی کشاورزی موجب از بین رفتن سرمایه کشاورز می شود، افزود: از بین رفتن موجودات زنده خاک، کاهش قدرت حاصلخیزی آن، افزایش مصرف کودهای شیمیایی و آلودگی زیست محیطی و ایجاد ناراحتی برای بیماران تنفسی از مضرات آتش زدن کاه و کلش باقی‌مانده در اراضی است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت یادآور شد: مرودشت سالانه با کشت بالغ بر یکصد هزار هکتار گندم و جو و برنج دارای بیشترین میزان کاه و کلش تولیدی است و این امر بسترفعالیت و کسب و کارهایی جدید در این زمینه را به خوبی فراهم کرده است./روابط معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت

آخرين اخبار
پر بحث ترين
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار