تاریخ انتشار: یکشنبه 13 تیر 1400 | 12:46 ب.ظ
برای اولین بار در فارس؛ برداشت مکانیزه نخود در مرودشت
برای اولین بار در فارس؛ برداشت مکانیزه نخود در مرودشت معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از برداشت مکانیزه نخود توسط کمباین با هد مخصوص برداشت در ۲۴ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان خبرداد.به گزارش سلام مرودشت، کاووس همتی اظهار کرد: با دستیابی به ارقامی از نخود پابلند و اصلاح شده از جمله ارقام عادل، منصورو گکسو و کشت این ارقام در […]

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از برداشت مکانیزه نخود توسط کمباین با هد مخصوص برداشت در ۲۴ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان خبرداد.
به گزارش سلام مرودشت، کاووس همتی اظهار کرد: با دستیابی به ارقامی از نخود پابلند و اصلاح شده از جمله ارقام عادل، منصورو گکسو و کشت این ارقام در پاییز سال گذشته برای اولین بار در استان فارس و شهرستان مرودشت امکان برداشت این محصول با کمباین وکتور و با هد مخصوص فراهم شد.
همتی افزود: کمباین وکتور ۴۱۰روسی با عرض کار پنج متر علاوه بر برداشت نخود، با تنظیمات اتومات قابلیت برداشت گندم، جو، کلزا و گلرنگ را هم دارد.
این مقام مسئول بیان کرد: هد این کمباین با قرار گرفتن در حداقل ارتفاع از سطح زمین و برش از کف امکان برداشت دانه های پایینی نخود را بدون ریزش و بدون شکستگی فراهم می کند.
همتی با اشاره به اینکه هد این کمباین متحرک است، اظهار کرد: این کمباین می تواند با شیب و پستی و بلندی های سطح زمین خصوصا در شرایط دیم خودش را تطبیق دهد و در شرایط ناهموار برداشت مطلوبی را داشته باشد.
او با بیان اینکه کمباین مذکور مجهز به سیستم کاه خرد کن در انتهای کمباین است، تصریح کرد: این کمباین بقایای محصول را خرد و بطور یکنواخت در سطح مزرعه توزیع می کند و در صورت تمایل به جمع آوری کاه، قابلیت تنظیم طول قطعات کاه به دلخواه بهره بردار را نیز دارد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت با اشاره به اینکه مرودشت در زمینه حبوبات جایگاه ویژه ای در استان فارس دارد، ابراز کرد: در یکی دو سال اخیر مجوز تکثیر بذر در شهرستان را دریافت کرده ایم و ارقام پابلند تکثیر شده علاوه برکشت در شهرستان مرودشت در شهرستان های همجوار نیز کشت می شود.
وی با بیان اینکه این ارقام در شرایط مناسب عملکرد بالای چهار تن در هکتار را نیز دارند افزود: در شهرستان مرودشت با دو نوبت آبیاری متوسط عملکرد ۲.۵ تن در هکتار به ثبت رسیده است.
به گفته همتی، مقاومت به آفات و بیماری، عملکرد بالا، مقاومت به ریزش و نیاز آبی کم از مزایای ارقام پابلند است./روابط عمومی معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت

آخرين اخبار
پر بحث ترين
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار