تاریخ انتشار: چهارشنبه 27 اسفند 1399 | 10:13 ق.ظ
محقق پژوهشکده پسته رفسنجان: مصرف سموم پر خطر در ابتدای فصل ممنوع!
محقق پژوهشکده پسته رفسنجان: مصرف سموم پر خطر در ابتدای فصل ممنوع! محقق پژوهشکده پسته رفسنجان با اشاره به آب و هوای مناسب و فعالیت زیاد حشرات مفید در شهرستان مرودشت از باغداران خواست از مصرف سموم پر خطر در ابتدای فصل خودادری کنند زیرا حشرات مفید با مصرف این سموم از بین می روند.به گزارش سلام مرودشت، علی تاج آبادی در دوره آموزشی احداث اصولی باغ […]


محقق پژوهشکده پسته رفسنجان با اشاره به آب و هوای مناسب و فعالیت زیاد حشرات مفید در شهرستان مرودشت از باغداران خواست از مصرف سموم پر خطر در ابتدای فصل خودادری کنند زیرا حشرات مفید با مصرف این سموم از بین می روند.
به گزارش سلام مرودشت، علی تاج آبادی در دوره آموزشی احداث اصولی باغ پسته که در مرودشت برگزار شد، اظهار کرد: فعالیت حشرات مفید از جمله کفشدوزک و بالتوری ها نیاز به مصرف سموم در در باغ های پسته را تا حدودی مرتفع کرده است.
وی استفاده از کود ازته را برای رشد رویشی و کود فسفره را برای رشد ریشه در باغ های پسته مناسب دانست و خاطر نشان کرد: به منظور جذب بهترکود های کم محلول از جمله سولفات پتاسیم و سوپر فسفات تریپل را بر روی خاک نریزید.
این محقق تصریح کرد: از آنجایی که کودهای فسفره غیر متحرک هستند و ریشه درخت نیز عمیق است، برای جلو گیری از تثبیت بهتر است از کود حیوانی همزمان با کود های شیمیایی در چالکود های ۵۰ سانتی متری استفاده کرد.
تاج آبادی با اشاره به اینکه چالکود کردن بهترین روش استفاده از کودهای فسفاته و پتاسه است، ابراز کرد: بهترین زمان مناسب چالکود زمانی است که ریشه ها هنوز حرکت خود را آغاز نکره اند و این زمان بسته به شرایط آب وهوایی متفاوت است.
وی محلول پاشی درختان پسته را بسیار با اهمیت دانست و افزود: زمان تورم جوانه ها و زمانی که جوانه به حالت بیدمشکی است فرصت مناسب فروت ست درختان پسته است.
او با تاکید بر اینکه کوددهی در سیستم آبیاری باید در وسط دوره آبیاری انجام شود، تاکید کرد: دو ساعت آبیاری بدون کود پس از کوددهی به منظور بر طرف شدن گرفتگی احتمالی قطره چکان ها توصیه می شود.
دوره آموزشی احداث باغ پسته به صورت تئوری و عملی در محل مزرعه و با حضور کارشناسان و بهره برداران علاقمند به احداث باغ پسته در مرودشت برگزار شد./روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی

آخرين اخبار
پر بحث ترين
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار