تاریخ انتشار: چهارشنبه 27 اسفند 1399 | 10:07 ق.ظ
در راستای افزایش عملکرد گندم؛توزیع سم تیلت یارانه دار در مرودشت
در راستای افزایش عملکرد گندم؛توزیع سم تیلت یارانه دار در مرودشت مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت ازآغاز توزیع ۴۵۰۰ لیتر قارچ کش یارانه دار با اولویت توزیع در بین کشاورزان طرح ملی گندم بنیان در این شهرستان خبر داد.به گزارش سلام مرودشت، طاهره امیری افزود: این سم در راستای اجرای طرح ملی ارزیابی کارایی قارچ کش ها به منظور جلوگیری از بیماری های […]


مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت ازآغاز توزیع ۴۵۰۰ لیتر قارچ کش یارانه دار با اولویت توزیع در بین کشاورزان طرح ملی گندم بنیان در این شهرستان خبر داد.
به گزارش سلام مرودشت، طاهره امیری افزود: این سم در راستای اجرای طرح ملی ارزیابی کارایی قارچ کش ها به منظور جلوگیری از بیماری های قارچی و افزایش عملکرد گندم انجام می شود.
به گفته امیری؛ توزیع سم تیلت مطابق با لیست ارسالی از مراکز جهاد کشاورزی در فروشگاه های سموم نباتی عرضه می شود.
وی با تاکید بر اینکه تاثیر مصرف سم تیلت در افزایش عملکرد به اثبات رسیده است، تصریح کرد: در سال گذشته پروژه ملی ارزیابی کارایی قارچ کشها در کنترل بیماریهای برگی و افزایش عملکرد گندم آبی درهفت تیمار و سه تکرار با استفاده از سه قارچکش با همکاری مدیریت حفظ نباتات و محققان مرکز تحقیقات در مرودشت اجرایی شد که نتایج حاصله افزایش عملکرد ۱.۵ تن در هکتار را در بر داشته است.
امیری با اشاره بر اینکه نتایج حاصله بر مبنای دو فاکتور زمان کاربرد در مراحل رشدی گندم و تعداد نوبتهای سم پاشی بود خاطر نشان کرد: بهترین زمان مصرف قارچ کش تیلت در مرحله گره دوم ساقه و ظهور برگ پرچم است.
مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت افزود: بیشترین افزایش عملکرد در دو نوبت سم پاشی در مراحل رشدی ظهور گره دوم ساقه و مرحله ظهور برگ پرچم با حداکثر عملکرد ۲۵/۲ در صد (۱۶۲۹ کیلوگرم در هکتار) و میانگین عملکرد ۱۸ درصد(۱۱۷۱ کیلوگرم در هکتار) بود.
وی اظهار کرد: چنانچه به هر دلیل از جمله توان مالی کشاورز، محدودیت زمان به دلیل بارندگی و شرایط آب و هوایی و…، تمایل به یک نوبت سمپاشی داشته باشد، بهترین زمان توصیه سمپاشی با قارچکش در مرحله رشدی ظهور برگ پرچم است.
این کارشناس با تاکید بر اینکه استفاده تناوبی از سموم قارچکش به دلیل بروز مقاومت توصیه می شود، ابراز کرد: با توجه به نتایج کارایی سموم استفاده شده در این پژوهش، قارچکش تیلت (به دلیل قیمت مناسبتر و کارآیی موثر) ، قارچکش آمیستاراکسترا و آرتئا به ترتیب بهترین کارایی را داشتند.
او با اشاره به اینکه دستیابی به نتایج مطلوب استفاده از قارچ کش‌ها منوط به اقدامات پیشگیرانه است، تصریح کرد: در صورتی که بیماری اتفاق بیفتد و سپس قارچ کش استفاده شود، بخشی از عملکرد را از دست می‌دهیم.
امیری با بیان اینکه در سال گذشته نیز ۱۱هزار و ۷۰۰ هکتار سمپاشی با تیلت صورت گرفته است، اظهار امیدواری کرد: با مصرف به موقع سموم قارچ کش، تولید گندم در شهرستان مرودشت به جایگاه واقعی خود در سال‌های قبل برسد و علاوه بر دستیابی به عملکرد مطلوب نتایج رضایت بخش آن نصیب بهره برداران شود./روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی
.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار