تاریخ انتشار: یکشنبه 17 اسفند 1399 | 11:25 ق.ظ
توسعه ارقام پر بازده گردو در مرودشت
توسعه ارقام پر بازده گردو در مرودشت مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از کشت ۲۷ هکتار گردو از رقم اصلاح شده و پر بازده چندلر در این شهرستان خبر داد و گفت : با توسعه ارقام جدید و جایگزینی با ارقام محلی، علاوه بر عملکرد بسیار بالا، امکان برداشت مکانیزه نیز فراهم می شود.به گزارش سلام مرودشت، عزیز رحیمی با بیان مشکلات […]


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از کشت ۲۷ هکتار گردو از رقم اصلاح شده و پر بازده چندلر در این شهرستان خبر داد و گفت : با توسعه ارقام جدید و جایگزینی با ارقام محلی، علاوه بر عملکرد بسیار بالا، امکان برداشت مکانیزه نیز فراهم می شود.
به گزارش سلام مرودشت، عزیز رحیمی با بیان مشکلات باغ های قدیمی و ارقام محلی که به صورت کشت بذر هستند، اظهار کرد: با توجه به مزایایی رقم جدید چندلر و تقاضای باغداران توسعه رقم چندلر در شهرستان در دستور کار قرار گرفته و در سال جاری علاوه بر کشت ۱۲ هکتاری سال های قبل ۱۵ هکتار نیز جدید کشت شده است.
او گفت: اندازه بیش از حد بزرگ درختان در ارقام محلی و قدیمی و برداشت سنتی مشکلات زیادی را به همراه دارد که بهره برداران را بر آن داشته است تا ارقام جدید را جایگزین ارقام محلی کنند.
رحیمی با بیان اینکه ترویج و توسعه کشت این رقم در در سال های بعدی نیز ادامه دارد، افزود: افزایش عملکرد تا ۱۰ تن در هکتار، ثمر دهی زود هنگام به دلیل پیوندی بودن و کیفیت بالای مغز، به دلیل دیر رس بودن این رقم از مزایای مهم رقم چندلر است.
وی با تاکید براینکه این رقم فاقد خصوصیات نامناسب ارقام بذری و محلی هستند، خاطر نشان کرد: تشکیل میوه در جوانه های جانبی شاخه ها و تولید تعداد بیشتر میوه در هر درخت، دیر باز شدن برگ ها در بهار و مقاومت به سرمای دیررس بهاره از دیگر مزایای این رقم است.
او با بیان اینکه به ثمر رسیدن ارقام محلی ۱۰تا ۱۵ سال به طول می انجامد، تصریح کرد: عدم یکنواختی محصول تولیدی در این درختان و تولید میوه با کیفیت های مختلف قابلیت برنامه ریزی برای صادرات در ارقام محلی را از بین می برد.
رحیمی گفت: حساسیت به سرمای بهاره و از دست رفتن محصول در اکثر سالها به دلیل زود بازشدن جوانه ها و برگ ها در ارقام محلی به دلیل اینکه جوانه های زایشی این ارقام بصورت انتهایی هستند، خسارت زیادی به محصول وارد می کند که ارقام جدید فاقد این خصوصیات هستند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت یادآور شد: عدم وجود نهالستان های تولید کننده این رقم در استان فارس، گرانی و قیمت بالای این نهال ها به دلیل کمیابی، تولید کم تر از حد تقاضا توسط نهالستان هاوتولید انواع نهال های ناشناس و غیر مجاز توسط افراد سودجو به نام این رقم از جمله مشکلات توسعه رقم چندلر است که لازم است مد نظر قرار گیرد./روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی

آخرين اخبار
پر بحث ترين
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار