تاریخ انتشار: سه شنبه 4 آذر 1399 | 09:18 ق.ظ
۳۹۰۰ تن انواع بذور گواهی شده بین کشاورزان مرودشت توزیع شد
۳۹۰۰ تن انواع بذور گواهی شده بین کشاورزان مرودشت توزیع شد مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت در پی انتشار مطالبی در فضای مجازی مبنی بر کمبود بذور گواهی شده، قیمت و نحوه توزیع بذور گندم و جو توضیحاتی ارائه داد.به گزارش سلام مرودشت، عزیز رحیمی با بیان اینکه سال گذشته بذور خریداری شده توسط کشاورزان شهرستان ۳۳۰۰ تن بود، اظهار کرد: بذور گواهی شده طبق روال […]



مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت در پی انتشار مطالبی در فضای مجازی مبنی بر کمبود بذور گواهی شده، قیمت و نحوه توزیع بذور گندم و جو توضیحاتی ارائه داد.
به گزارش سلام مرودشت، عزیز رحیمی با بیان اینکه سال گذشته بذور خریداری شده توسط کشاورزان شهرستان ۳۳۰۰ تن بود، اظهار کرد: بذور گواهی شده طبق روال سال های گذشته در حال انجام است و تاکنون میزان بذر توزیع شده ۱۸درصد بیشتر از کل بذر توزیعی در سال گذشته است.
به گفته رحیمی؛ قیمت بذرگندم گواهی شده آبی ۳۹۰۰ تومان است که هم اکنون توسط شرکت های تعاونی روستایی و تولید و کارگزاری های بخش خصوصی در حال توزیع است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
وی با تاکید بر اینکه قیمت گذاری محصولات کشاورزی از جمله گندم و جو در حوزه اختیارات جهاد کشاورزی شهرستان نیست، تصریح کرد: نرخ گذاری محصولات کشاورزی بر اساس قانون تضمینی خرید محصولات اساسی کشاورزی، توسط شورای اقتصاد تعیین و اعلام می شود.
او با بیان اینکه پروسه تولید بذر گندم و جو یک ساله نیست و متاثر از میزان جذب سال قبل و نیاز سنجی سال جدید صورت می گیرد، ابراز کرد: با استناد به یافته های تحقیقاتی بذر گواهی شده تا سه سال می تواند در هر مزرعه به عنوان بذر مورد مصرف قرار گیرد بنابراین تنها بخشی از نیاز سالانه تامین می شود و نیاز نیست تمام بذر مورد نیاز تهیه شود.
رحیمی خاطرنشان کرد: خرید گندم با قیمت تعیین شده مطابق روال هر سال توسط سازمان غله انجام شده و قیمت ها با استناد به جدول قیمت تضمینی سال ۹۹_۹۸ (قیمت گندم ۲۵۰۰ تومان و قیمت جو نیز ۱۶۳۰ تومان ) بود.
این مقام مسئول در رابطه با خرید تضمینی جو نیز بیان کرد: تنها در صورتی که قیمت در زمان برداشت کمتر از قیمت تضمینی(۱۶۳۰ تومان) باشد دولت مکلف به خرید است و چون قیمت جو در زمان برداشت بالاتر از ۱۷۰۰ تومان بود خرید توسط دولت انجام نشد.
مدیر جهاد کشاتورزی شهرستان مرودشت، عدم استقبال کشاورزان از بذور اصلاح شده و استفاده از بذور خود مصرفی در چند سال گذشته را دلیل عدم پرداختن شرکت های تولید کننده بذر جو عنوان کرد.
او بیان کرد: چنانچه بذور گواهی شده دارای لیبل مهمور مرکز تحقیقات کشاورزی در محلی با قیمت بالاتر از نرخ مصوب به فروش برسد غیر قانونی است و توسط جهاد کشاورزی، اداره صنعت و معدن و تجارت و اداره تعزیرات حکومتی بررسی و برخورد می شود.
مرودشت با کشت بیش از ۹۰ هزار هکتار گندم و جو بزرگترین تولید کننده این محصولات دراستان فارس است و ۷۵ درصد بذور مورد نیاز استان نیز در این شهرستان تولید می شود. /روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت

آخرين اخبار
پر بحث ترين
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار