تاریخ انتشار: چهارشنبه 14 آبان 1399 | 10:17 ق.ظ
تولید بیش از ۳۰ هزار تن کاه برنج در کامفیروز
تولید بیش از ۳۰ هزار تن کاه برنج در کامفیروز مدیر جهاد کشاورزی مرودشت با بیان اینکه سوزاندن کاه و کلش مزارع برنج در شهرستان به حداقل رسیده است، گفت: بیش از ۳۰ هزار تن  کاه از ۱۲ هزار هکتار مزارع برنج در سال جاری در بخش کامفیروز تولید شده است. به گزارش سلام مرودشت،  عزیز رحیمی  با  اشاره به اینکه هرساله مشاهده می شود […]

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت با بیان اینکه سوزاندن کاه و کلش مزارع برنج در شهرستان به حداقل رسیده است، گفت: بیش از ۳۰ هزار تن  کاه از ۱۲ هزار هکتار مزارع برنج در سال جاری در بخش کامفیروز تولید شده است.

به گزارش سلام مرودشت،  عزیز رحیمی  با  اشاره به اینکه هرساله مشاهده می شود تعدادی از کشاورزان بقایای گیاهی مزارع برنج  خود را به منظور انجام کشت های پائیزه به آتش می کشند، اظهار کرد: در سال جاری شالیکاران کامفیروزی به جای آتش زدن بقایای گیاهی برنج،  کاه و کلش مزارع را جمع آوری و از این راه کسب درآمد می کنند.

رحیمی افزود: شالیکاران با جمع آوری کاه و کلش نه تنها کسب درآمد می کنند، بلکه از مزایایی برگرداندن بقایای گیاهی به خاک که شامل حاصلخیزی خاک و بهبود کیفیت خاک می شود، نیز بهره مند می شوند.

این مقام مسئول از وجود سلیس در کاه و کلش برنج به عنوان یک فاکتور مهم برای تغذیه دام نام برد و خاطر نشان کرد: علاوه بر مزایای فراوان کاه و کلش، عمدتا دامداران از کاه و کلش به منظور تغذیه دام استفاده می کنند.

رحیمی با بیان اینکه کاه و کلش در خاک به مرور زمان به ماده آلی تبدیل و سپس تحویل گیاه داده شود، ابراز کرد: آتش زدن کاه و کلش خاک را تبدیل به بستری ضعیف و غیرفعال می‌کند و باعث از بین رفتن خاک می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: از هر هکتار محصول برنج  بطور میانگین دو تا ۲.۵  تن کاه وکلش جمع آوری می‌شود کاه و کلش تولیدی به منظور استفاده در صنایع بسته بندی، تولید مواد شیمیایی، تولید ورقه‌های چوب، خوراک دام، کمپوست و پرورش قارچ حمل و به فروش می رسد.

رحیمی با تاکید بر اینکه سوزاندن کاه و کلش در اراضی  شالیزاری موجب  از بین رفتن موجودات زنده مفید داخل خاک می شود خاطر نشان کرد:  کاهش قدرت حاصلخیزی آن، افزایش مصرف کودهای شیمیایی و آلودگی زیست محیطی و ایجاد ناراحتی برای بیماران تنفسی از مضرات آتش زدن کاه و کلش باقی‌مانده در اراضی است.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت یادآور شد: مرودشت سالانه با کشت  بالغ بر ۹۰ هزار هکتار گندم و جو و بیش از ۲۰ هزار هکتار برنج، بیشترین میزان کاه و کلش تولید می شود و بسترفعالیت و کسب و کارهایی جدید در این زمینه به خوبی فراهم است.روابط عمومی جهاد کشاورزی

آخرين اخبار
پر بحث ترين
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار