تاریخ انتشار: دوشنبه 5 آبان 1399 | 09:26 ق.ظ
مسئول حراست جهاد کشاورزی مرودشت: جهش تولید در کلزا با افزایش قیمت خرید تضمینی محقق می شود
مسئول حراست جهاد کشاورزی مرودشت: جهش تولید در کلزا با افزایش قیمت خرید تضمینی محقق می شود مسئول حراست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت و رئیس مرکز جهاد کشاورزی حومه مرودشت گفت: افزایش قیمت خرید تضمینی و اعمال فاکتورهای مدیریتی از عوامل اصلی در تحقق جهش تولید دانه روغنی کلزا است.به گزارش سلام مرودشت، اکبر محمودی در گفتگو با روابط عمومی این شهرستان به آسیب شناسی کاهش سطح زیر کشت کلزا در […]


مسئول حراست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت و رئیس مرکز جهاد کشاورزی حومه مرودشت گفت: افزایش قیمت خرید تضمینی و اعمال فاکتورهای مدیریتی از عوامل اصلی در تحقق جهش تولید دانه روغنی کلزا است.
به گزارش سلام مرودشت، اکبر محمودی در گفتگو با روابط عمومی این شهرستان به آسیب شناسی کاهش سطح زیر کشت کلزا در چند سال اخیر در این شهرستان پرداخت.
او با بیان اینکه کشت کلزا از سنوات گذشته تابه حال روند نزولی را طی می کند، قیمت پایین خرید کلزا، متوسط عملکرد پایین و محدودیت زمان کشت را از دلایل اصلی کاهش سطح زیر کشت کلزا در شهرستان بیان کرد.
محمودی با اشاره به اینکه بهره برداران پیشرو در شهرستان با استفاده از آب چاه عملکرد بالای ۱۰ تا ۱۲ تن در هکتار دارند، تصریح کرد: سود حاصل از یک هکتار گندم برای این بهره برداران بسیار بالاتر از یک هکتار کلزا خواهد بودوبهره بردار تنها درصورتی که سه تن کلزا در هکتار تولید کند به صرفه اقتصادی حاصل از یک هکتار گندم دست می یابد.
مسئول حراست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت با بیان اینکه عمده محصول صیفی شهرستان ذرت است، اظهار کرد: این محصول دیر برداشت می شود و با احتساب زمان آماده سازی زمین عملا تاریخ کاشت کلزا را از دست خواهیم داد.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: کشت محصول استراتژیک کلزا یا باید توجیه اقتصادی داشته باشد که بهره بردار زمین را به آیش بگذارد و یا اینکه روش کشت نشایی در خارج از فصل جایگزین روش بذری شود که روش نشایی نیز هزینه بالایی دارد و مقرون به صرفه نیست.
مسئول مرکز جهاد کشاورزی حومه مرودشت، از رعایت تاریخ کاشت، عمق کاشت، میزان بذر، فاصله خاکاب و پی آب، میزان مصرف بذر، میزان و زمان مصرف سموم، تغذیه، آبیاری، زمان مناسب مبارزه با علف های هرز، و شته به عنوان ده عامل مدیریتی مهم از سال های قبل در افزایش عملکرد کلزا مورد بررسی قرار گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه بیش از ۳۵ هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان از رودخانه و کانال های سد درودزن مشروب می شوند، افزود: این سطوح آبدهی موقتی دارند و سطوحی نیز شور هستند که برای کشت کلزا توصیه نمی شوند./ روابط عمومی

آخرين اخبار
پر بحث ترين
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار