تاریخ انتشار: سه شنبه 11 شهریور 1399 | 14:22 ب.ظ
در شورای وقوع از جرم شهرستان مرودشت مطرح شد :
کسادی بازار مستاجرین تخت جمشید تا فروش سینما ابوذر مرودشت
محمد امین افشارپور
کسادی بازار مستاجرین تخت جمشید تا فروش سینما ابوذر مرودشت درخواست حمایت از مستاجرین غرفه‌های اطراف تخت جمشید در زمانه کرونایی تهی از گردشگر و شفاف سازی درباره انتشار آگهی فروش سینما ابوذر مرودشت از جمله مطالب مطرح شده در شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان مرودشت بود.

شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان مرودشت روز سه شنبه نشست تابستانه فصلی خود را با حضور مدیران ارشد این شهرستان در ساختمان دادگستری مرودشت برگزار کرد.

به گزارش سلام مرودشت ،رییس دادگستری مرودشت در این نشست گفت: بیماری کرونا آسیب‌های زیادی در همه حوزه‌ها بجا گذاشته که این تاثیرات بر مشاغلی که مرتبط با گردشگری‌اند بیشتر بوده است.
علی فاتحی افزود: تعدادی غرفه در مجاورت اماکن تاریخی و گردشگری شهرستان مرودشت و خصوصا اطراف تخت جمشید وجود دارد که اجاره این غرفه‌ها بسیار سنگین است.
وی ادامه داد: شیوع بیماری کرونا موجب شده که گردشگری وارد منطقه نشود و در پی آن کاسبی این غرفه داران به طرز وحشتناکی کساد و در پی آن اغلب این غرفه داران پرونده ای در دستگاه قضا مبنی بر ناتوانی از پرداخت اجاره بهاء تشکیل داده اند.
رییس دادگستری شهرستان مرودشت اضافه کرد: این انتظار وجود دارد که میراث فرهنگی این شهرستان در راستای تعدیل قرارداد غرفه‌های اطراف اماکن تاریخی و گردشگری شهرستان اقدام کند و قطعا در این راستا و هر حوزه دیگری که همسو با این اقدام و تعدیل سازی قرارداد با مردم در این شرایط باشد قوه قضائیه نیز همکاری لازم را انجام خواهد داد.
وی به سخنی از وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: به گفته وزیر میراث فرهنگی از اول سال ۹۹ تا پایان تیرماه تنها ۷۴ گردشگرخارجی وارد کشور شده که این وضعیت نشان از زمین گیر شدن صنعت توریسم در پی شیوع ویروس کرونا دارد.

انصراف دهند،می بخشیم

رییس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت نیز در این باره گفت: غرفه داران اطراف اماکن گردشگری و تاریخی این شهرستان از جمله تخت جمشید در مزایده شرکت و این غرفه ها را به مدت ۱ سال اجاره کرده اند.
بهمن مردانی افزود: بسیاری از غرفه داران اطراف مجموعه جهانی تخت جمشید ماه‌ها است که هیچ پرداختی بابت اجاره بها این غرفه ها پرداخت نکرده‌اند.
وی ادامه داد: ۴۴ نیروی شرکتی در تخت جمشید مشغول فعالیت هستند که حقوق و مزایای آنها از محل درآمد این غرفه ها پرداخت می‌شود که اکنون به دلیل عدم پرداخت اجاره بهاء از سوی مستاجرین پرداخت حقوق به این نیروها نیز با مشکل مواجه شده است.
وی اضافه کرد: در ۵ ماهه گذشته حدود ۱۵۰ میلیون تومان از میراث جهانی تخت جمشید درآمدزایی شده است که این رقم کفاف حقوق تنها یک ماه نیروهای شرکتی شاغل در این مجموعه را می دهد و حقوق چندماهه گذشته این نیروها نیز معوق شده است.
رییس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت اظهار داشت: طرحی برای جلوگیری ضرر و زیان غرفه داران اطراف اماکن گردشگری این شهرستان پیش بینی شده که آنها می توانند درخواست انصراف خود را از ادامه قرارداد ارایه دهند که در اینصورت مشمول بخشش بخشی از اجاره بهاء می شوند.
وی افزود: بعد از ثبت درخواست انصراف،به دلیل شیوع بیماری کرونا مجددا غرفه‌ها با یک سوم هزینه فعلی برای اجاره به مزایده عمومی گذاشته خواهد شد.

فروش سینما ابوذر شایعه است

شهردار مرودشت در ادامه این نشست گفت: در روزهای اخیر آگهی در فضای مجازی مبنی بر فروش سینما ابوذر این شهر منتشر شده که کاملا شایعه است.
مهدی مکی افزود: در این آگهی کذب آمده است که این سینما در ۶ طبقه با مبلغی حدود ۱۶ میلیارد تومان به فروش می رسد که کاملا شایعه است و از پلیس فتا مرودشت درخواست می شود که با عاملان این مطلب دروغ برخورد جدی داشته باشد زیرا انتشار این شایعه موجب رنجش خاطر اهالی فرهنگ و هنر این شهر شده است.

شرق و غرب مرودشت در دست زمین خواران

مکی در ادامه گفت: متاسفانه تفکیک غیرقانونی اراضی حریم شهر مرودشت خصوصا در محدوده شرقی و غربی این شهر در حال انجام است که می تواند تبعات منفی برای اهالی در پی داشته باشد.
وی ادامه داد: برخی اهالی غیر مطلع نیز در دام این سودجویان افتاده و بدون آگاهی از کاربری زمین اقدام به خرید آن کرده و در نهایت موجب افزایش تشکیل پرونده های قضایی خواهد شد.
شهردار مرودشت اظهار داشت: در حدود ۳۰ تا ۴۰ هکتار از اراضی حریم این شهر دست اندازی شده است که باید با مرتکبین آن به جد برخورد شود.

تشکیل تیم نظارت بر فعالیت املاک واتساپی

دادستان شهرستان مرودشت نیز در این جلسه گفت: تیم ویژه رصد و بازرسی از مشاورین املاک در سطح این شهرستان با حضور نمایندگان دستگاه‌های متولی تشکیل شده که با متخلفین در حوزه املاک خصوصا اجاره بهاء برخورد قاطع می شود.
حسن زارع با اعلام این مطلب که حداکثر نرخ افزایش اجاره بهاء براساس مصوبات ستاد ملی کرونا در شهرستان مرودشت ۱۵ درصد به نسبت کرایه سال گذشته است افزود: متاسفانه آفتی در حوزه املاک شهرستان در فضای مجازی ایجاد شده بدین نحو که عده ای با راه اندازی گروه هایی در شبکه های اجتماعی و خصوصا واتساپ اقدام به تعیین نرخ اجاره بهاء می کنند و تعداد این گروه‌ها نیز روز به روز به شکل قارچ گونه در حال افزایش است.
وی ادامه داد: فعالیت گروه‌های واتساپی در حوزه املاک شهرستان مرودشت باعث نابسامانی در این بازار شده که از این رو پلیس فتا مرودشت موظف به برخورد جدی با تشکیل دهندگان و مدیران این گروه ها شده است.
دادستان شهرستان مرودشت با تاکید بر اخذ مجوز توسط متقاضیان فعالیت در حوزه بازار مسکن و مشاورین املاک گفت: تیم بازرسی از بازار مسکن این شهرستان بطور جد با دلالان و کسانی که بدون مجوز مقابل بنگاه های املاک اقدام به اختلال در این بازار می کنند برخورد خواهد کرد.
در ادامه این جلسه از سوی مقامات انتظامی اعلام شد که تاکنون در راستای ساماندهی بازار مسکن و اجاره بهاء مرودشت ۱۶ واحد صنفی مشاورین املاک فاقد پروانه فعالیت پلمپ و همچنین ۷ نفر دلال بازار مسکن این شهرستان نیز به مراجع انتظامی و قضایی احضار شده اند.

زنگ خطر برای پلاسکوهای مرودشت

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی مرودشت نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: بیش از ۱۲ هزار واحد تجاری در سطح این شهرستان فعالیت می کنند که آتش نشانی مرودشت هیچ ابزار اجرایی برای اعمال نظارت و استاندارد سازی این اماکن ندارد.
منصور جعفری افزود: در شرایط موجود کارشناسان آتش نشانی در مقابل عدم ایمنی بسیاری از این واحدهای تجاری تنها نظاره گر هستند و باید راه و چاره ای برای این شرایط اندیشیده شود.
وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۹ مورد آتش سوزی واحدهای تجاری در سطح این شهر رخ داده است.
وی با بیان اینکه زنگ خطر ناایمن بودن مجتمع های تجاری مرودشت نیز به صدا در آمده گفت: ۱۰ پاساژ و ۷ فروشگاه بزرگ در سطح این شهر وجود دارد که ایمن سازی این اماکن ضروری است.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی مرودشت افزود: آتش نشانی این شهر در خصوص ایمن سازی واحدهای مسکونی گام های مهم و تاثیرگذاری برداشته اما متاسفانه در حوزه واحدهای تجاری موفقیت چندانی کسب نکرده است.
وی با یادآوری حادثه پلاسکو خواستار تدبیر اندیشی در خصوص ایمن سازی واحدهای تجاری مرودشت شد و بیان کرد: باید ساز و کار اجرایی برای استاندارد سازی اماکن تجاری این شهر اندیشیده شود.
جعفری در ادامه از ناایمن بودن مجتمع های مسکن مهر این شهر نیز خبرداد.

ساز و کار قانونی وجود دارد

رییس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان مرودشت نیز در این نشست گفت: این اداره در حوزه ایمن سازی و استاندار سازی واحدهای تولیدی و تجاری سازوکار قانونی دارد.
محمد ژوبین افزود: بازرسین کار اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی می توانند در بازدید از مجتمع های تجاری رفع موارد ناایمن و استانداردسازی محیط را پیگیری کنند و در صورت اینکه به اخطارها توجهی نشود این سازوکار در قانون دیده شده که با کمک قوه قضائیه نسبت به پلمپ واحد تجاری مذکور اقدام شود.

همه دستگاه‌های متولی به موضوع ایمن سازی ورود پیدا کنند

دادستان شهرستان مرودشت نیز در این باره گفت: همه دستگاه‌های متولی باید در راستای ایمن سازی مجتمع ها و واحدهای تجاری سطح این شهرستان همکاری و تعامل لازم را داشته باشند.
حسن زارع بیان کرد: آتش نشانی مرودشت نیز باید هرچه سریعتر در حوزه آموزش و آگاه سازی مالکین و بهره برداران مجتمع های تجاری این شهر اقدام کند.
شهرستان مرودشت در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار