تاریخ انتشار: شنبه 11 آبان 1398 | 13:24 ب.ظ
لزوم شکل گیری دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی در مرودشت
مسعود احمدی
لزوم شکل گیری دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی در مرودشت سلام مرودشت – تسهیل گری در محلات شهری به چه معناست؟ چه لزومی مبنی بر شکل گیری چنین دفاتری وجود دارد؟ چرا مرودشت؟کیفیت زندگی در محلات قدیمی و حاشیه ای شهر مرودشت در چه سطحی است؟معضلات و آسیب های اجتماعی در چنین محلاتی چگونه شناسایی، ریشه یابی و حل می گردد؟ آیا مدیران سیاسی شهر […]

سلام مرودشت – تسهیل گری در محلات شهری به چه معناست؟ چه لزومی مبنی بر شکل گیری چنین دفاتری وجود دارد؟ چرا مرودشت؟کیفیت زندگی در محلات قدیمی و حاشیه ای شهر مرودشت در چه سطحی است؟معضلات و آسیب های اجتماعی در چنین محلاتی چگونه شناسایی، ریشه یابی و حل می گردد؟

آیا مدیران سیاسی شهر در نبود شورای شهر و یاوران شوراها چنین معضلاتی را رصد می نمایند؟

آیا چشم اندازی در راستای توسعه محلی در چنین محلاتی طراحی و برنامه ریزی شده است؟ سمن های (سازمان های مردم نهاد) فعال در راستای تسهیلگری وحل معضلات شهروندان در مرودشت فعالیت دارند؟

تسهیل گری در توسعه محلی به معنای افزایش توان جامعه محلی است که شامل گردآوری اطلاعات، برنامه ریزی ، اجرا و ارزیابی می باشد که این مهم با نگرش توسعه پایدار در تمامی ابعاد اجتماعی، فرهنگی ، اقتصادی و محیط زیستی طراحی می گردد.
تسهیل گر در جامعه محلی از طریق تشکیل گروه ها ، نهاد ها و بسیج اجتماعی به افزایش سرمایه اجتماعی و تحرک بخشی اجتماعی کمک می نماید که سهم قابل توجهی در شکل گیری تفکر گروهی، همبستگی، اعتماد اجتماعی و ایجاد تلاش جمعی برای بهبود وضعیت جامعه، کاهش فقر و افزایش رفاه دارد.

دفاتر تسهیل گری در محلات از طریق توان افزایی جامعه و فراهم نمودن بستر مشارکت مردم در اداره جامعه، مسیر افزایش اعتماد به نفس و خوداتکایی آنان نیز هموار می نماید و جامعه محلی نتایج کار فرآیند توان افزایی خود را برای حل مشکلات به صورت گروهی و مشارکتی نیاز سنجی مینماید.
در واقع هدف از از ایجاد چنین دفاتری در محلات فرسوده و قدیمی بحث بازآفرینی فرهنگی یا معاصرسازی است.
در نبود شورای اسلامی شهر و یاوران شوراها و همچنین کم رنگ بودن فعالیت سمن ها در شهر مرودشت نیاز به تشکیل دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی جهت شناسایی و حل آسیب های اجتماعی در محلات قدیمی همچون محلات فردوسی، سهل آباد، پشم زنی و ژیان و … احساس می شود چرا که در این محلات بیشترین آسیب های اجتماعی مشاهده شده است وپس در این خصوص همت مدیران سیاسی شهر را می طلبد تا با مسئولین مربوطه رایزنی کنند تا دفاتری جهت توسعه محلی دایر گردد.

در کلان شهر شیراز با وجود شورای شهر ، یاوران شورا ها و فعالیت سمن ها ، ۵ دفتر تسهیلگری و توسعه محلی دایر گردیده تا سطح کیفیت زندگی در محلات قدیمی و فرسوده افزایش یابد اما در دومین شهر پرجمعیت استان با وجود مشکلات فراوان مردم و عدم وجود شورای شهر و عدم فعالیت سایر سازمان های مردم نهاد در این حیطه، چنین دفاتری جهت تسهیلگری و توسعه وجود ندارد.
دلیل نیاز به شکل گیری دفتر تسهیلگری و توسعه محلی در شهر مرودشت می توان به مواردی چند اشاره نمود؛
۱- وجود آسیب های اجتماعی فراوان بخصوص در محلات طالقانی و شصت متری
۲- کمبود خدمات شهری در محلات سهل آباد، فردوسی، علی آباد
۳-ساخت و سازهای غیر رسمی در برخی نقاط شهر
۴- همچنین وجود محلات فرسوده در محلات فردوسی و سهل آباد و پشم زنی که نیاز به بازآفرینی دارند .
همه موارد فوق خود گواهی بر نیاز ایجاد چنین دفاتری است تا مردم منطقه در آسایش و رفاه اجتماعی باشند .
باشد که این مهم با مشارکت اهالی محله ، منابع و توانایی های درونی محله را شناسایی و از این ظرفیت ها برای توسعه زیرساخت ها و به وجود اوردن رشد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کالبدی استفاده کنند.

مسعود احمدی کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری

آخرين اخبار
پر بحث ترين
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار