تاریخ انتشار: چهارشنبه 30 فروردین 1402 | 09:34 ق.ظ
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزري؛
۸۹۰هزار تن کود ذخیره‌سازی و به استان‌ها تحویل داده شده است
۸۹۰هزار تن کود ذخیره‌سازی و به استان‌ها تحویل داده شده است مجری طرح خودکفایی کودهای کشاورزی و مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: کشت بهاره با ذخیره بیش از ۴۵۰ هزار تن کودهای یارانه‌ای آغاز شده است و در حال حاضر در ۲۷ روز گذشته ۴۴۰ هزار تن کود، علاوه بر ذخیره به استان‌های تحویل داده شد. حمید رسولی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در خصوص تامین […]

مجری طرح خودکفایی کودهای کشاورزی و مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: کشت بهاره با ذخیره بیش از ۴۵۰ هزار تن کودهای یارانه‌ای آغاز شده است و در حال حاضر در ۲۷ روز گذشته ۴۴۰ هزار تن کود، علاوه بر ذخیره به استان‌های تحویل داده شد.

حمید رسولی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در خصوص تامین و توزیع کود در فصل بهار عنوان کرد: برنامه‌ای که در سال جدید از سوی وزارت جهاد کشاورزی در حوزه کودهای یارانه‌ای ابلاغ شد شامل توزیع سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه است.

وی ادامه داد: به این ترتیب که ۲ میلیون ۴۰۰ تن کودهای ازته، ۵۵۰ هزار تن کودهای فسفاته و ۲۵۰ هزار تن کودهای پتاسه باید بین کشاورزان توزیع شود.

مجری طرح خودکفایی کودهای کشاورزی افزود: بر اساس برنامه خرید، مناقصه‌های برنامه‌ریزی شده تا پایان سال ۱۴۰۱ به خوبی انجام شده است تا توزیع کود در کشت بهاره ۱۴۰۲ به خوبی انجام شود.

وی تصریح کرد: مناقصه‌ها و قراردادها عملیاتی شده و بخش قابل توجهی از نیاز کشت بهاره در اسفند ماه وارد کشور شده است.

رسولی افزود: بخش قابل توجه کودهای یارانه‌ای مربوط به تولید کنندگان داخلی است که آنها را از مراکز تولید تحویل گرفتیم. کشت بهاره با ذخیره بیش از ۴۵۰ هزار تن کودهای یارانه‌ای آغاز شده است و در حال حاضر در ۲۷ روز گذشته ۴۴۰ هزار تن کود علاوه بر ذخیره به استان‌های تحویل داده شد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با وجود اینکه در مقطع کشت بهاره هستیم و اوج تقاضا و مصرف برای کودهای یارانه‌ای وجود دارد، اعتراض و گلایه‌ای از کمبود کود ملاحظه نمی‌شود.

مجری طرح خودکفایی کودهای کشاورزی با اشاره به اولویت‌بندی در برخی استان‌ها بیان کرد: سیاست وزارتخانه تخصیص کودهای یارانه‌ای به محصولات اساسی و استراتژیک اعم از گندم، جو، برنج ، چغندر قند، کلزا و دانه‌های روغنی است.

رسولی در ادامه گفت: در سال جاری بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، در صورت تامین منابع وزارتخانه به تمام محصولات کشاورزی کودهای یارانه‌ای تحویل می‌دهیم.

مجری طرح خودکفایی کودهای کشاورزی بیان کرد: ممکن است کود برخی از کشاورزان که محصولات غیر اساسی و غیر استراتژیک تولید می‌کنند، صد درصد نیاز آنها را تامین نکند اما کود مورد نیاز برای محصولات اساسی به‌طور کامل مطابق سیاست‌های وزارتخانه تامین و تحویل داده می‌شود.

رسولی در ادامه افزود: به‌طور متوسط روزانه حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار تن کودهای یارانه‌ای از کارخانه‌های داخلی و بنادر به استان‌ها حمل و تحویل شبکه بزرگ توزیع کارگزاری می‌شود. روند تحویل کود شرایط بسیار مطلوب است.

**راهی تا خودکفایی تولید کود باقی نمانده است

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد کودهای یارانه‌ای تولید داخل هستند، گفت: کشور ما در اوایل دهه ۹۰ بخش بزرگی از کودهای مصرفی خود را از محل واردات تامین می‌کرد. در سال‌های اخیر با اجرای طرح خودکفایی کودهای کشاوری با محوریت وزارت جهاد کشاورزی و شرکت خدمات حمایتی، ۲۵ پرژه خودکفایی مصوب شد و این پروژه‌ها آغاز به کار کرد. تا پایان سال ۱۴۰۱ ، ۱۷ پروژه از ۲۵ پروژه به مرحله اجرا رسید و ظرفیت تولید داخلی افزایش پیدا کرد. بر همین اساس ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کودهای یارانه‌ای در سال ۱۴۰۱ توسط شرکت خدمات حمایتی تامین و توزیع شد.

مجری طرح خودکفایی کودهای کشاورزی ادامه داد: فقط ۳۴۰ هزار تن کود که حدود ۱۰ درصد است از محل واردات تامین می‌شود و ۹۰ درصد آن تولید داخلی است.

رسولی با بیان اینکه در حوزه کودهای کشاورزی وابستگی به واردات بسیار اندک است، گفت: زمانی که پروژه‌های باقیمانده تا سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، کشور در تولید داخلی کودهای کشاورزی کاملا خود کفا می‌شود و نیازی به واردات نداریم. در حالی که با توجه به منابع و معادنی که در کشور وجود دارد، نگاه ما به صادرات است.

وی با اشاره به واردات کود به کشور تصریح کرد: منابع و رفرنس‌ها متنوع است و به یک یا دو کشور وابسته نیست. طیف گسترده‌ای از کشورها در آسیای جنوب شرقی، اروپا و آفریقا نیازمان را تامین می‌کنند. البته بیشترین حجم اتکای ما به تولید داخل است.

** تخصیص کود یارانه‌ای به پنبه عملیاتی می‌شود

وی درخصوص تخصیص کود یارانه‌ای به پنبه عنوان کرد: این موضوع در حال نهایی شدن است و پنبه نیز جزو محصولاتی است که تخصیص کود یارانه‌ای به آن مثل سنوات گذشته پایدار و عملیاتی خواهد شد و به شکل ویژه این موضوع در دستور کار شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قرار دارد.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار