تاریخ انتشار: سه شنبه 22 فروردین 1402 | 13:49 ب.ظ
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزري؛
نود درصد کودهای کشاورزی تامین و توزیع شده در ایر ان، داخلی است
نود درصد کودهای کشاورزی تامین و توزیع شده در ایر ان، داخلی است درحوزه ی نهاده های کشاورزی خاص کودهای کشاورزی، کودهای شیمیایی و غیر شیمیایی یکی از اقدامات اصلی که می تواند در مهار تورم و ثبات قیمت ها نقش اساسی خود را ایفا کند افزایش تولید هست. تا سال ۱۴۰۱ درچارچوب خودکفایی کودهای کشاورزی در کشور، ۲۵ پروژه خودکفایی را در زمینه تولید کودهای کشاورزی تعریف […]

درحوزه ی نهاده های کشاورزی خاص کودهای کشاورزی، کودهای شیمیایی و غیر شیمیایی یکی از اقدامات اصلی که می تواند در مهار تورم و ثبات قیمت ها نقش اساسی خود را ایفا کند افزایش تولید هست. تا سال ۱۴۰۱ درچارچوب خودکفایی کودهای کشاورزی در کشور، ۲۵ پروژه خودکفایی را در زمینه تولید کودهای کشاورزی تعریف کردیم که خوشبختانه تاکنون ۱۷ پروژه به تولید رسیدند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما حمید رسولی، مجری طرح خودکفائی کودهای کشاورزی و مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در مصاحبه با برنامه مجله کشاورزی – رادیو اقتصاد – ضمن ارائه توضیحات فوق گفت: برهمین اساس امروز می توان خیلی مستند کارنامه ی عملکردی وزارت جهادکشاورزی را در بخش تولید کودهای کشاورزی چنین اعلام کرد که، در سال ۱۴۰۱  از مجموع سه میلیون و۲۰۰ هزارتن کودهای کشاورزی، کودهای یارانه یی – شامل کودهای فسفاته ، پتاسه، ازته و البته کودهای غیرشیمیایی – تامین و توزیع شده در بخش کشاورزی کشور، دقیقا سهم واردات تنها ۶/۱۰درصد بوده است. یعنی نزدیک به ۹۰ درصد کودهای کشاورزی یارانه ای تامین و توزیع شده، تولید داخل هستند. ناگفته پیداست که کودهای کشاورزی، یکی از موثرترین نهاده های کشاورزی است که نقش مهمی در افزایش کمیت و کیفیت تولید محصولات کشاورزی دارد و خوشبختانه علی رغم مشکلات بسیار در این مسیر،  توانستیم سهم تولید داخلی را در سبد مصرفی یارانه ای کود کشاورزی کشور به ۹۰ درصد برسانیم و صرفا ۱۰ درصد مجموع کودهای کشاورزی یارانه ای تامین وتوزیع شده از محل واردات است.

حمید رسولی با اشاره به روند رو به رشد تولید داخلی کودهای کشاورزی در ایران گفت: این نکته نیز بسیار مهم است که در دهه ۸۰ معادله ی سهم تولید داخل و واردات کودهای کشاورزی دقیقا برعکس بود. یعنی، در ابتدای سال های دهه ۸۰ تقریبا ۹۰ درصد کودهای کشاورزی مورد نیاز کشور از محل واردات تامین می شد و ظرفیت تولید داخلی کودهای کشاورزی در ایران تقریبا ۱۰ درصد مقدار تامین و تدارک سالیانه بود.

حمید رسولی مجری طرح خودکفائی کودهای کشاورزی، با اشاره به روند اجرای برنامه خودکفائی در این زمینه گفت: برنامه این است که در سال ۱۴۰۲ میزان تولید داخل را به بیش از ۹۰ درصد افزایش داده و طبق برنامه یی که تعریف کرده ایم طی سه سال آینده، صددرصد نیاز کشور به کودهای کشاورزی از تولید داخلی تامین شود و نیازی به واردات نداشته باشیم.

حمید رسولی با اشاره به سرمایه گذاری های انجام شده و سنوات گذشته برای تولید کودهای کشاورزی گفت: البته، خوشبختانه در حال حاضر کشور در بعضی از کودهای کشاورزی نظیر کود اوره – که نزدیک به ۷۰ درصد سبد کودی مصرفی کشاورزی کشور به آن اختصاص دارد، نه تنها وارد کننده نیست که از صادرکنندگان بزرگ منطقه هم هست.

حمید رسولی، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در پاسخ به سوالی در زمینه وضعیت تولید و مصرف کودهای میکرو در کشور گفت: چنانچه در سنوات گذشته نیز در برنامه ابلاغی تامین و توزیع کودهای یارانه ای آمده بود، امسال نیز طبق برنامه بخشی از فعالیتهای تامین وتوزیع کودهای کشاورزی به کودهای میکرو اختصاص دارد. البته با اینکه بخشی از مواد اولیه برخی کودهای میکرو از خارج وارد می شود اما بخش قابل توجهی از منابع اولیه تولید این نوع کودها از محل منابع داخلی در اختیار بخش خصوصی تامین شده و به این ترتیب میتوان گفت که عملا این کودها ۱۰۰ درصد تولید داخل هستند.

حمید رسولی، عضو هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در انتهای این مصاحبه، با تاکید بر اهمیت داخلی سازی تامین و توزیع کودهای کشاورزی مورد مصرف بخش کشاورزی کشور گفت: این امر ضریب خوداتکایی و خودکفایی کشور را افزایش داده و در کنترل قیمت کودهای کشاورزی و نهایتا محصولات کشاورزی بسیار مهم و موثر است.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار