تاریخ انتشار: دوشنبه 24 بهمن 1401 | 09:54 ق.ظ
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزري؛
صدور ۱۵۷ فقره مجوز صادراتی کود شیمیایی/ قیمت کودهای یارانه‌ای افزایش نمی‌یابد
صدور ۱۵۷ فقره مجوز صادراتی کود شیمیایی/ قیمت کودهای یارانه‌ای افزایش نمی‌یابد به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به نقل از خبرگزاری ایرنا:مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از صدور ۱۵۷ فقره مجوز صادراتی کود شیمیایی به کشورهای هدف خبر داد و گفت: اکنون برنامه ای برای افزایش قیمت کودهای یارانه ای نداریم. «حمید رسولی» امروز (دوشنبه) در گفت و گو با […]

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به نقل از خبرگزاری ایرنا:مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از صدور ۱۵۷ فقره مجوز صادراتی کود شیمیایی به کشورهای هدف خبر داد و گفت: اکنون برنامه ای برای افزایش قیمت کودهای یارانه ای نداریم.

«حمید رسولی» امروز (دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره قیمت و صادرات کودهای شیمیایی افزود: سیاست شرکت خدمات حمایتی، تامین، تدارک و مصرف انواع کودهای شیمیایی پایه (ازته، فسفاته و پتاسه)، کودهای آلی، زیستی و ترکیبی است تا با مصرف همزمان و ترکیبی این کودها تولید محصولات کشاورزی افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۵۷ فقره مجوز صادراتی انواع کودهای شیمیایی با ظرفیت بیش از ۲۷۳ هزار تن صادر شده است.

وی تصریح‌کرد: صادرات این محصولات در صورت مازاد تولید در کشور و با کنترل کیفیت (عدم وجود عناصر کودهای یارانه ای) انجام می شود.

رسولی اضافه‌کرد: این کودها به‌طور عمده به عراق و افغانستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس، برزیل و اسپانیا صادر می شود.

برنامه ای برای افزایش قیمت کودهای یارانه ای در ۱۴۰۲ نداریم

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم و شروع مسوولیت وزیر جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۰، قیمت‌های مصوب کودهای یارانه ای ابلاغ شد، اما برای سال ۱۴۰۱ قیمت فروش به کشاورزان حدود ۴۵ درصد کاهش یافت.

وی ادامه داد: به طور مثال هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی کود سولفات پتاسیم که در ابتدای سال ۱۴۰۰ حدود ۵۴۰ هزار تومان قیمت داشت، در ابتدای سال ۱۴۰۱ به ۲۹۰ هزار تومان و هر کیسه کود فسفاته tsp از ۴۴۰ هزار تومان به ۲۵۰ هزار تومان کاهش یافت.

وی افزود: این روند تا ابتدای مهرماه امسال ادامه داشت، اما به دلیل محدودیت های بودجه ای قیمت ها به نرخ سال ۱۴۰۰ بازگشت و افزایش قیمت دیگری نداشتیم.

رسولی اظهار داشت: اگر برای سال آینده به دنبال افزایش قیمت کودهای یارانه ای بودیم، اکنون باید پیشنهاد افزایش قیمت ها را می دادیم بنابراین فعلا برنامه ای برای افزایش قیمت ها نداریم.

وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی با اجرای برنامه کشت قراردادی و اجرای الگوی کشت و حمایت هایی که انجام می دهد، به دنبال کاهش فشار به کشاورزان است، به طوری که اکنون کود گندم آبی را تحویل می دهیم و پولش را در زمان برداشت محصول دریافت می‌کنیم.

لزوم خرید نهاده های کشاورزی از فروشگاه های معتبر

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: تولید کودها و سموم کم کیفیت و تقلبی منحصر به اکنون نیست و همیشه این موضوع وجود داشته است.

وی اظهار داشت: به کرات اتفاق افتاده که عده ای سودجو از برند شرکت خدمات حمایتی و برندهای خوشنام سوء استفاده کردند، به طوری که امسال موارد متعددی در خراسان و کرمانشاه داشتیم.

رسولی به کشاورزان توصیه کرد: نهاده های مورد نیاز خود از جمله بذر، سم و کود را از شبکه ها و فروشگاه های رسمی تامین کنند.

وی یکی از راه های شناسایی کودهای استاندارد و تقلبی را قیمت آنها عنوان کرد و افزود: به طور مثال اگر قیمت تمام شده یک کیسه کود پتاسه استاندارد یک میلیون تومان باشد وقتی در بازار کشاورزان آن را با نرخ ۲۰۰ هزارتومان تهیه می کنند، باید بدانند که این کود به‌طور حتم تقلبی است.

رسولی اضافه کرد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی دارای سه‌هزار و ۵۰۰ فروشگاه و کارگزاری است که همه اطلاعات کودی در آن موجود است و کشاورزان می توانند با اطمینان خاطر از این فروشگاه‌ها خرید کنند.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی درباره میزان حضور شرکت خدمات حمایتی در بازار گفت: در حال حاضر سهم شرکت خدمات حمایتی در سم، بذر و کودهای یارانه ای کمتر از پنج درصد است و بقیه توسط شرکت های داخلی و بخش خصوصی تامین می شود.

وی اضافه‌کرد: دولت به عنوان یک نهاد حاکمیتی باید ذخیره سازی لازم را برای تعادل‌بخشی به بازار و ورود در شرایط خاص داشته باشد و این به معنای دخالت در بازار کشور نیست.

رسولی خاطرنشان‌کرد: حضور شرکت خدمات حمایتی و تامین مواد اولیه برخی کارخانه ها از جمله فعالیت های حمایتی این شرکت است، زیرا اگر حضور این شرکت نبود تاکنون ۲۷ کارخانه کود فسفاته تعطیل شده بود.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از تامین و تدارک سه میلیون تن کود یارانه ای (ازته، فسفاته و پتاس) مورد نیاز کشور خبر داد و گفت: از این میزان کود تامین شده تاکنون ۲.۵ میلیون تن از شبکه های کارگزاری توزیع و به دست کشاورزان رسیده است.

وی افزود: طبق برنامه وزارت جهاد کشاورزی امسال باید سه‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن کود پایه تولید و به بازار عرضه می‌شد که از این میزان ۲۰۰ هزار تن باقی‌مانده تا پایان سال تامین و تدارک می شود.

به گفته رسولی، اکنون ۹۰ درصد کودهای یارانه ای از محل تولیدات داخل و فقط ۲۵۰ هزار تن یعنی معادل ۱۰ درصد از محل واردات تامین می شود که این برای کشور موفقیت به شمار می رود.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار