تاریخ انتشار: سه شنبه 18 بهمن 1401 | 09:21 ق.ظ
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزري؛
۳ میلیون تن کود یارانه ای مورد نیاز کشور تامین و تدارک شد
۳ میلیون تن کود یارانه ای مورد نیاز کشور تامین و تدارک شد به گزارش سلام مرودشت و به نقل از خبرگزاری ایرنا: مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از تامین و تدارک سه میلیون تن کود یارانه ای ( ازته، فسفاته و پتاس) مورد نیاز کشور خبر داد و گفت: از این میزان کود تامین شده تاکنون ۲.۵ میلیون تن از شبکه های کارگزاری توزیع و به دست […]

به گزارش سلام مرودشت و به نقل از خبرگزاری ایرنا: مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از تامین و تدارک سه میلیون تن کود یارانه ای ( ازته، فسفاته و پتاس) مورد نیاز کشور خبر داد و گفت: از این میزان کود تامین شده تاکنون ۲.۵ میلیون تن از شبکه های کارگزاری توزیع و به دست کشاورزان رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حمید رسولی» در نشست خبری خود به مناسبت دهه مبارک فجر در جمع خبرنگاران افزود: طبق برنامه وزارت جهاد کشاورزی امسال باید ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن کود پایه تولید و به بازار عرضه می شد که از این میزان ۲۰۰ هزار تن باقیمانده تا پایان سال تامین و تدارک می شود.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تصریح کرد: اکنون ۹۰ درصد کودهای یارانه ای از محل تولیدات داخل و تنها ۲۵۰ هزارتن یعنی معادل ۱۰ درصد از محل واردات تامین می شود که این برای کشور موفقیت به شمار می رود.

وی تصریح کرد: براساس آمارها ۵۰۰ هزارتن کود یارانه ای (ازته، فسفاته و پتاسه ) ذخایر استراتژیک کشور است که برای حفظ کیفیت هر ساله کود نو جایگیزین کودهای کهنه می شود.

به گفته وی، اکنون در حال توزیع کودهای ازته و ذخیره‌سازی کودهای فسفاته و پتاسه برای کشت بهاره سال آینده هستیم.

رسولی گفت: میزان مصرف کودهای یارانه ای طی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰۰ هزار تن معادل ۲۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی افزود: کودهای یارانه‌ای مورد نیاز کشور سالانه بین ۴ تا ۴.۵ میلیون تن برآورد می شود.

عدم مشکل تولید و توزیع کود اوره با قطع گاز پتروشیمی ها

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: طی هفته های اخیر به دلیل تشدید سرما و برودت هوا گاز برخی پتروشیمی ها قطع شد که همین امر در خروجی کود اوره اثرگذار بوده است.

رسولی اظهارداشت: بنابراین شرکت خدمات حمایتی برای پیشگیری از مشکل توزیع کود اوره ۷ هزارتن از این محصول از محل ذخایر استراتژیک در شبکه های کارگزاری استانی توزیع شد تا کشاورزان با مشکل تامین روبرو نشوند.

افتتاح ۳ پروژه تولید کودهای کشاورزی در دهه فجر

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از بهره‌ برداری سه پروژه تولید کودهای یارانه‌ ای همزمان با دهه فجر خبر داد و گفت: ظرفیت تولید مجموع این سه پروژه ۱۰۰ هزار تن کود فسفاته و پتاسه است.

وی اضافه کرد: این پروژه‌ ها که در آذربایجان غربی، سمنان و خراسان رضوی افتتاح می‌شوند، میزان وابستگی کشور را به واردات به شدت کاهش می‌دهند.

رسولی با اشاره به پروژه‌ های خودکفایی کودهای کشاورزی اظهارداشت: ۲۵ پروژه خودکفایی در حوزه کودهای یارانه‌ ای داریم که از حدود دو سال پیش با کمک بخش خصوصی و با پشتوانه وزارت جهاد کشاورزی کلید خورد و تاکنون ۱۷ پروژه به بهره‌ برداری رسیده که با سه پروژه افتتاحی در دهه فجر، تعداد آن به ۲۰ مورد می‌رسد.

به گفته وی، پنج پروژه خودکفایی دیگر در حوزه کودهای کشاورزی تا سال ۱۴۰۴ محقق می شود که علاوه بر تامین نیاز داخلی می‌توانیم کودهای کشاورزی را صادر کنیم.

وی ظرفیت تولید کود در این پنج پروژه را ۱.۵ میلیون تن برآورد کرد و گفت: چهار پروژه در جنوب کشور و یک پروژه در استان خراسان رضوی اجرایی خواهد شد که از لحاظ زیرساختی، دریافت تسهیلات بانکی، تامین مواد اولیه و تضمین فروش محصولات مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی قرار می گیرد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی افزود: اخیرا توافقاتی را با برخی کشورها برای تامین مواد اولیه صنایع تولید کود انجام داده‌ ایم تا صنایع تولیدی ما با مشکل روبرو نشوند.

وی تامین مواد اولیه را از عمده مشکلات تولید کودهای پتاسه و فسفاته عنوان کرد و گفت: با راه‌ اندازی معادن جدید، بخش مهمی از تامین مواد اولیه مورد نیاز کودهای یارانه ای کشور برطرف می شود.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار