تاریخ انتشار: دوشنبه 17 بهمن 1401 | 09:27 ق.ظ
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزري؛
توزیع بیش از ۲.۵ میلیون تن کود یارانه‌ای در کشور/ افتتاح ۳ پروژه تولید کود کشاورزی در دهه فجر
توزیع بیش از ۲.۵ میلیون تن کود یارانه‌ای در کشور/ افتتاح ۳ پروژه تولید کود کشاورزی در دهه فجر به گزارش سلام مرودشت و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، حمید رسولی امروز در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب افزود: در برنامه ابلاغی این شرکت، تامین و تدارک ۳.۲ میلیون تن انواع کود ازته، فسفاته و پتاسه […]

به گزارش سلام مرودشت و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، حمید رسولی امروز در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب افزود: در برنامه ابلاغی این شرکت، تامین و تدارک ۳.۲ میلیون تن انواع کود ازته، فسفاته و پتاسه لحاظ شده که از این میزان حدود ۳ میلیون تن تدارک و حدود دو میلیون و ۵۵۰ هزار تن آن معادل ۸۰ درصد از طریق شبکه کارگزاران این شرکت، میان کشاورزان توزیع شده است.

وی اظهار داشت: میزان تامین و تدارک کود یارانه‌ای توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی طی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۰۰ هزار تن است.

به گفته رسولی، میزان مصرف این کودها طی امسال نسبت به مدت مشابه سال پیش ۴۰۰ هزار تن معادل ۲۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: از ۳ میلیون کود یارانه‌ای تامین شده، حدود ۹۰ درصد آن تولید داخل و ۱۰ درصد وارداتی است.

رسولی در همین حال میزان ذخیره استراتژیک کودهای یارانه‌ای پتاسه، ازته و فسفاته را حدود ۵۰۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون در حال توزیع کودهای ازته و ذخیره‌سازی کودهای فسفاته و پتاسه برای کشت بهاره سال آینده هستیم.

وی از بهره‌برداری سه پروژه تولید کودهای یارانه‌ای همزمان با دهه فجر خبر داد و ظرفیت تولید مجموع این سه پروژه را ۱۰۰ هزار تن کود فسفاته و پتاسه در سال عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ادامه داد: این پروژه‌ها که در آذربایجان غربی، سمنان و خراسان رضوی افتتاح می‌شوند، میزان وابستگی کشور را به واردات به شدت کاهش می‌دهند.

وی با اشاره به پروژه‌های خودکفایی کودهای کشاورزی اذعان داشت: ۲۵ پروژه خودکفایی در حوزه کودهای یارانه‌ای داریم که از حدود دو سال پیش با کمک بخش خصوصی و با پشتوانه وزارت جهاد کشاورزی کلید خورده و تا امروز ۱۷ پروژه به بهره‌برداری رسیده که با ۳ پروژه افتتاحی در دهه فجر، تعداد آن به ۲۰ مورد می‌رسد.

رسولی پیش‌بینی کرد؛ پنج پروژه خودکفایی دیگر در حوزه کودهای کشاورزی تا سال ۱۴۰۴ به تولید برسد.

مجری طرح کودکفایی کودهای کشاورزی تاکید کرد: با افتتاح این پنج پروژه، علاوه بر تامین نیاز داخلی می‌توانیم کودهای کشاورزی را صادر کنیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما، ظرفیت تولید کود در این پنج پروژه را ۱.۵ میلیون تن برآورد کرد و گفت: چهار مورد از این پنج پروژه در جنوب کشور و یک پروژه در استان خراسان رضوی است.

رسولی با اشاره به نقش حمایتی وزارت جهاد کشاورزی از این پروژه‌ها تصریح کرد: ما به لحاظ زیرساختی‌ها، دریافت تسهیلات بانکی، تامین مواد اولیه و تضمین فروش محصولات این صنایع را حمایت می‌کنیم.

وی اضافه کرد: اخیرا توافقاتی را با برخی کشورها برای تامین مواد اولیه صنایع تولید کود انجام داده‌ایم تا این مجموعه‌ها با خیال راحت تولید کنند.

رسولی تامین مواد اولیه را از گلوگاه‌های تولید کودهای پتاسه و فسفاته دانست و افزود: با راه‌اندازی معادن جدید، بخش مهمی از تامین مواد اولیه در داخل انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی درباره نیاز کنونی کشور به کودهای شیمیایی نیز به خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: کودهای یارانه‌ای مورد نیاز کشور سالانه حدود ۴ تا ۴.۵ میلیون تن برآورد می شود.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار