تاریخ انتشار: چهارشنبه 10 شهریور 1400 | 08:51 ق.ظ
گردوی “چندلر” در مرودشت به بار نشست
گردوی “چندلر” در مرودشت به بار نشست مسئول باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از آغاز برداشت گردو در این شهرستان خبر داد و گفت: در بین ارقام محلی، رقم جدید “چندلر” برای اولین بار در مرودشت به مرحله برداشت رسیده است. به گزارش سلام مرودشت، سمیه کارگر با بیان اینکه طی چند سال گذشته، با هدف تغییر ارقام کم بازده قدیمی، […]


مسئول باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از آغاز برداشت گردو در این شهرستان خبر داد و گفت: در بین ارقام محلی، رقم جدید “چندلر” برای اولین بار در مرودشت به مرحله برداشت رسیده است.

به گزارش سلام مرودشت، سمیه کارگر با بیان اینکه طی چند سال گذشته، با هدف تغییر ارقام کم بازده قدیمی، ارقام اصلاح شده گردو در مرودشت کشت شده است، اظهار کرد: رقم زود بازده “چندلر” که از سال ۱۳۹۵ در این شهرستان کشت شده در سال جاری به بار نشسته است.
او بیان کرد: برداشت گردو از اوایل شهریور ماه آغاز شده است و تا مهرماه ادامه دارد.
کارگر با اشاره به اینکه ۷۰۰ هکتار باغ گردو اعم از چندلر، بواناتی، محلی کامفیروز و… در مروشت وجود دارد، افزود: پیش بینی می شود، بالغ بر دو هزار و ۴۰۰ تن گردو از ارقام مختلف تولید و روانه بازار شود.
به گفته کارگر؛ کشت و پیوند ارقام اصلاح شده گردو در مرودشت با هدف باردهی مناسب، دسترسی به کیفیت مطلوب تر، برداشت مناسب، کنترل بهتر آفات و بیماری و… چند سالی است که در دستور کار این مدیریت قرار گرفته است و سالانه با استفاده از اعتبارات دولتی سطوحی سرشاخه کاری و اصلاح می شود.
وی با اذعان به اینکه رقم چندلر خود گرده‌ افشان نیست و نیاز به نوعی دیگر دارد تا عمل گرده ‌افشانی صورت بگیرد، تصریح کرد: ارقام  گرده زا مانند فرنور و فرانکت در کنار رقم چندلر استفاده شده است.
این کارشناس با بیان اینکه عمده گردوی تولید شده متعلق به بخش های سیدان و فاروق و کامفیروز از توابع این شهرستان است، یادآور شد: کیفیت و بازار پسندی، گردوی این مناطق را نسبت به سایر مناطق شهرستان متمایز کرده است و علاقمندان زیادی دارد./روابط عمومی معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت

آخرين اخبار
پر بحث ترين
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار