تاریخ انتشار: پنجشنبه 21 مرداد 1400 | 09:57 ق.ظ
مدیر جهاد کشاورزی مرودشت” مدیریت و کنترل سیستم های آبیاری نوین در مرودشت
مدیر جهاد کشاورزی مرودشت” مدیریت و کنترل سیستم های آبیاری نوین در مرودشت معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از برگزاری دوره های آموزشی بهره وری و نگهداری از سیستم های نوین آبیاری ویژه بهره برداران و استفاده کنندگان از این سیستم ها در این شهرستان خبر داد.به گزارش سلام مرودشت، کاووس همتی اظهار کرد: در این دوره ها بیش از ۱۵۰ “نفر روز” از بهره […]


معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از برگزاری دوره های آموزشی بهره وری و نگهداری از سیستم های نوین آبیاری ویژه بهره برداران و استفاده کنندگان از این سیستم ها در این شهرستان خبر داد.
به گزارش سلام مرودشت، کاووس همتی اظهار کرد: در این دوره ها بیش از ۱۵۰ “نفر روز” از بهره برداران مرتبط با این سیستم ها توسط محقق مرکز تحقیقات کشاورزی آموزش های تئوری و عملی دیده اند.
او با بیان اینکه استفاده بهینه از آب و آبیاری های نوین در گرو دارا بودن دانش کافی در زمینه نگهداری، مدیریت و دارا بودن تخصص کافی در این زمینه هست، افزود: این دوره های آموزشی با هدف انتقال دانش و تخصص در خصوص اصول نگهداری، استفاده مناسب از شبکه ها، قطره چکان ها، فیلتراسیون، آب پاش ها و… در محل مزرعه برگزار شد.
همتی بیان کرد: در این دوره ها بهره برداران به تفصیل با مفهوم شاخص بهره وری آب کشاورزی، مقایسه بهره وری آب در روش های نوین و سنتی آبیاری، ملاحظات مدیریتی، بهره وری مناسب از سیستم های آبیاری قطره ای و بارانی آشنا شدند.
به گفته همتی، بهره وری مناسب از سیستم های آبیاری قطره ای و بارانی افزایش بهره وری آب کشاورزی، کاهش هزینه های نگهداری سیستم و کاهش هزینه تولید را در پی خواهد داشت.
این مقام مسئول با بیان اینکه با معضلات پیش آمده در بخش کشاورزی از جمله خشکسالی، کمبود منابع آبی، افزایش هزینه های تولید و… استفاده صحیح و اصولی از آب اجتناب ناپذیر است، تصریح کرد: معمولا شاهد این هستیم که سیستم های آبیاری نوین پس از اجرا رها شده و هزینه هایی به مراتب بالاتر از اجرا برای بهره برداران در پی دارد که این مشکلات لزوم انتقال دانش در زمینه نگهداری و کنترل سیستم های آبیاری نوین پس از اجرا را دوچندان می کند.
او با اذعان به اینکه امروزه ارزش آب و ضرورت مدیریت مصرف و حفظ منابع آبی و نقش آب در توسعه بر کسی پوشیده نیست، ابراز کرد: از این رو کنترل و مدیریت سیستم های آبیاری نوین پس از اجرا نیز امری ضروری و حائز اهمیت است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت با اشاره به اینکه در مرودشت ۲۵ هزار هکتار آبیاری نوین به مرحله اجرا رسیده است، بر لزوم برگزاری دوره های آموزشی بیشتر در زمینه کنترل و نگهداری این سیستم ها تاکید کرد.
وی یادآور شد:این دوره های آموزشی در راستای اولویت های وزارت جهاد کشاورزی و با همکاری اداره فنی زیر بنایی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، اداره آموزش و ترویج و مراکز جهاد کشاورزی برگزار شد.روابط عمومی معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مردشت

آخرين اخبار
پر بحث ترين
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار