تاریخ انتشار: شنبه 2 مرداد 1400 | 10:31 ق.ظ
ترویج روش های داربستی انگور در مرودشت
ترویج روش های داربستی انگور در مرودشت محقق مرکز تحقیقات کشاورزی زرقان با تاکید بر ایجاد روش داربستی انگور گفت: در روش داربستی به دلیل بهره مندی درختان از حداکثر نور و فتوسنتز مناسب افزایش عملکرد چندین برابر روش های سنتی است.به گزارش سلام مرودشت، محمد جواد کرمی در مراسم روز مزرعه که در جمع کارشناسان، کشاورزان و علاقمندان به روش ایجاد […]


محقق مرکز تحقیقات کشاورزی زرقان با تاکید بر ایجاد روش داربستی انگور گفت: در روش داربستی به دلیل بهره مندی درختان از حداکثر نور و فتوسنتز مناسب افزایش عملکرد چندین برابر روش های سنتی است.
به گزارش سلام مرودشت، محمد جواد کرمی در مراسم روز مزرعه که در جمع کارشناسان، کشاورزان و علاقمندان به روش ایجاد انگور داربستی برگزار شد، به بیان تکنیک ها، مزیت ها و روش های تغذیه و آبیاری درختان در این روش پرداخت.
او با بیان اینکه در شرایط فعلی داربستی کردن باغ ها یک ضرورت است، اظهار کرد: تحقق این امر علاوه برکاهش هزینه های کارگری و کاهش آفات و بیماری ها موجب افزایش عملکرد و کیفیت محصول می شود.
کرمی با اشاره به اینکه در روش داربستی به کارگیری تعداد نهال بیشتر (۲۵۰۰ نهال در هکتار در روش داربستی) عامل اصلی افزایش عملکرد است، تصریح کرد: بهره وری کافی درختان و جوانه ها از نور خورشید، امکان برداشت مکانیزه و کاهش آفات و امراض و کاهش مصرف آب از مزایای این روش است.
به گفته کرمی؛ ایجاد دیوار سبز، به لحاظ فراهم شدن شرایط مناسب فتوسنتز، رشد عمودی، تمرکز میوه در یک منطقه (fruit
zone) و قرار گرفتن جوانه انگور در معرض آفتاب از دلایل اصلی افزایش عملکرد است.
او ابراز کرد: در باغ‌های سنتی از سال چهارم به بعد شاهد باردهی حدود ۱۵ تن در هکتار هستیم این در حالی است که در این باغ با روش داربستی و با رعایت نکات فنی علاوه بر افزایش عملکرد سن باردهی نیز کاهش یافته است.
محقق مرکز تحقیقات زرقان با اشاره به دلایل تنک شدن حبه های انگور اظهار کرد: کنترل رشد درختان انگور با آب و کود صورت می گیرد و درصورت زیاده روی در مصرف آب و کود که رشد رویشی را افزایش و زایشی را کاهش می دهد باعث تنک شدن حبه های انگور می شود.
وی افزود: کاهش آبیاری و تغذیه ضعیف، رشد رویشی و زایشی را کاهش می دهد باعث تنک شدن خوشه و ریز شدن حبه ها خواهد شد.
کرمی با تاکید بر اینکه به منظور تغذیه متعادل درختان انگور حدود ۴۰ کیلوگرم ازت خالص در دو نوبت توصیه می شود، اظهار کرد: مرحله نخست کود دهی در زمان باز شدن جوانه ها است که حدود ۳۰ کیلوگرم در هکتار ازت خالص و مرحله دوم در زمان گل دهی است که ۱۰ کیلوگرم ازت خالص توصیه می شود.
کرمی با اشاره به اینکه هرس کنندگان معمولا به هرس درختان دیم عادت دارند و دو جوانه را نگه می دارند، به باغداران توصیه کرد: در باغ های آبی سه تا چهار جوانه را نگه دارند و به این ترتیب رشد را بین شاخه های درخت تقسیم کنند.
محقق انگور مرکز تحقیقات زرقان با تاکید بر ایجاد روش های داربستی انگور در باغ های جدید الاحداث، یادآور شد: بهره برداران قبل از هر اقدامی با کارشناسان باغبانی مشورت و اطلاعات لازم در زمینه ایجاد باغ های انگورداربستی را کسب کنند.
مرودشت دارای ۴۵۰ هکتار باغ انگور، ۲۰ هکتارباغ انگوربه روش داربستی و ۱۵ هکتار متقاضی ترسیم انگور داربستی و در مرحله دریافت تسهیلات است./روابط عمومی معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت

آخرين اخبار
پر بحث ترين
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار