تاریخ انتشار: شنبه 25 بهمن 1399 | 11:10 ق.ظ
مروج کشاورزی نمونه فارس؛برنامه ریزی هدفمند و به کارگیری فن آوری های نوین، کلید موفقیت
مروج کشاورزی نمونه فارس؛برنامه ریزی هدفمند و به کارگیری فن آوری های نوین، کلید موفقیت مروج کشاورزی نمونه استان فارس، به کارگیری فن آوری های نوین و نرم افزارهای موقعیت یاب مکانی، تهیه بانک اطلاعاتی الکترونیکی از بهره برداران در حوزه های مختلف و استفاده از این روش ها در تلفن همراه هوشمند را از دلایل اصلی موفقیت خود می داند. به گزارش سلام مرودشت، ابوذر اسماعیلی در سال ۱۳۹۸ […]

مروج کشاورزی نمونه استان فارس، به کارگیری فن آوری های نوین و نرم افزارهای موقعیت یاب مکانی، تهیه بانک اطلاعاتی الکترونیکی از بهره برداران در حوزه های مختلف و استفاده از این روش ها در تلفن همراه هوشمند را از دلایل اصلی موفقیت خود می داند.

به گزارش سلام مرودشت، ابوذر اسماعیلی در سال ۱۳۹۸ در بین بیش از ۸۰۰ مروج کشاورزی استان فارس به عنوان نمونه استانی انتخاب و از وی تقدیر شد. او در حاشیه آئین سی و پنجمین دوره انتخاب و معرفی نمونه ها ی بخش کشاورزی که به صورت ویدیو کنفرانس همزمان با سراسر کشور برگزار شد به سوالات ما پاسخ داد که مشروح آن در ادامه می خوانید.

خودتان را معرفی کنید و رشته و مقطع تحصیلی تان را بفرمایید؟

  فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته علوم علف های هرز و دانشجوی دوره دکتری علوم علف های هرز دانشگاه تهران و کارشناس حفظ نباتات مرکز جهاد کشاورزی نقش رستم در شهرستان مرودشت هستم.

شماره پهنه، سطح نظارت و تعداد روستاهای تحت پوشس خود را بیان کنید.

 مسئول پهنه شماره ۱۸ هستم و ۲۴۱۵ هکتار زمین زراعی و باغی  با سه روستا و  285 بهره بردار زراعی، ۲۵ بهره بردار باغی و ۷۰ بهره بردار دامی را نظارت می کنم و از سال ۱۳۸۵ تاکنون در این پهنه مشغول به فعالیت هستم.

عامل اصلی موفقیتتان را بیان کنید؟

نام و یاد خدا، برنامه ریزی هدفمند امور اجرایی، استفاده از فن آوری های نوین، ارتباط موثر با بهره برداران و مددکاران ترویجی، تلاش در کسب و به روز کردن اطلاعات علمی کشاورزی، استفاده از دانش بومی کشاورزان پیشرو، تهیه بانک اطلاعاتی الکترونیکی از بهره برداران در حوزه های مختلف، ارتباط با محققین و اساتید حوزه مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در سطح کشور، ثبات کاری در پهنه، علاقه و پشتکار را از  دلایل موفقیت خود می دانم.

از فناوری های نوین در پهنه خود به چه صورت استفاده کرده اید؟

 با استفاده از نرم افزارهای موقعیت یاب مکانی گوگل google Earth)) به منظور تسهیل شناسایی قطعات زراعی و باغی بهره برداران و انتقال اطلاعات به  نرم افزارهای تلفن همراه توانستم به صورت الکترونیکی به همه قطعات بهره برداران دسترسی پیدا کنم و با حضور در مزرعه و مراجعه به تلفن همراه همه اطلاعات مزرعه قابل رویت است. ( این روش برای کارشناسان امور اراضی و بیمه محصولات کشاورزی نیز مفید است.)

فعالیت های علمی و تحقیقاتی در حوزه نظارت خود را بیان کنید؟

یک مقاله تحقیقاتی با موضوع”بررسی موانع و راهکارهای عدم استقبال بهره برداران از کلاس های آموزشی جهاد کشاورزی”  در سال ۹۸ ارائه کرده ام.

 و همکاری با سازمان حفظ نباتات کشور در خصوص شناسایی و جمع آوری بذور علف های هرز مقاوم به علف کش ها در مزارع گندم و تهیه نقشه پراکنش علف های هرز مقاوم به علف کش در کشور به منظور مدیریت مطلوب علف های هرز و همکاری در اجرای طرح های ترویجی-تحقیقی پروژه افزایش بهره¬وری گندم و نظام های گندم بنیان (پلاتفرم آموزشی- ترویجی گرم آباد شهرستان مرودشت) طی سه سال پیاپی از سال ۹۷ تا ۹۹ به عنوان کارشناس حفظ نباتات از دیگر کارهای تحقیقاتی ام است.

اقدامات  شاخص انجام شده در پهنه شما چیست؟

۱- اجرای طرح P.V.S ارقام جو (۱۱ رقم) که منجر به معرفی رقم پر پتانسیل ویلما شده و هم اکنون با ترویج مناسب آن بیش از ۵۰ درصد سطح کشت را بین ارقام موجود در منطقه به خود اختصاص داده است.

۲- انجام آزمایشات متعدد ارزیابی کارآیی سموم علف کش جدید به منظور بهبود راندمان کنترل علف های هرز به عنوان مهمترین عوامل خسارت زا

۳- ترویج و توسعه کشت های گلخانه ای با توجه وضعیت موجود منابع آبی و تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی ها در دهه اخیر، به نحوی که هم اکنون از سطوح احداث شده موجود در حوزه تحت پوشش مرکز جهاد کشاورزی نقش رستم بیش از یک سوم آن در پهنه ۱۸ احداث شده است.

۴- اجرای طرح امید گندم طی ۳ سال پیاپی با هدف انتقال دانش فنی و آموزش بهره برداران در کشت استراتژیک گندم

۵- پیگیری راه اندازی صندوق خرد اعتبارات زنان روستایی در حوزه پهنه جهت کمک به اشتغال زنان روستایی

۶- ایجاد مزرعه نمایشی کشت جدید کینوا برای اولین بار در سطح شهرستان مرودشت

۷- تلاش در جهت مدیریت و استفاده بهینه از سموم و کودهای شیمیایی و بهبود سلامت محصولات زراعی با ایحاد مزارع نمایشی طرح ICM، روز مزرعه و …

۸- ایجاد کانون یادگیری با موضوع آبیاری لینیر سنتر در سطح ۱۴ هکتار در حوزه پهنه جهت ترویج استفاده از این روش مدرن آبیاری و بهبود راندمان آبیاری مزارع

۹- معرفی و ترویج روش کنترل بیولوژیک آفت بید چغندرقند به عنوان آفت مهم و کلیدی این محصول در منطقه و افزایش چشمگیر استفاده از این روش توسط بهره برداران

۱۰- شناسایی و مشخص نمودن همه قطعات مزارع بهره بردار‌‌‌‌‌‌‌دسترسی آسان و سهولت شناسایی مزارع آنها در زمان بازدید از اراضی به روش الکترونیکی

۱۱- افزایش چشمگیر سطح کشت دانه روغنی کلزا در سطح پهنه با ترویج مناسب این گیاه و اجرای برنامه های مدون آموزشی

ارتباط شما با بهره برداران به چه صورت هست؟

به صورت چهره به چهره در بازدیدهای برنامه ریزی شده هفتگی و مراجعات حضوری بهره برداران در مرکز جهاد کشاورزی، استفاده از بستر فضای مجازی و همچنین تماس تلفنی

نظام نوین ترویج در ارتقای ارتباط با بهره برداران، ارتقای سطح علمی و فنی بهره برداران و کارشناسان چه تاثیری داشته؟

مهمترین تأثیر آن تعریف یک محدوده جغرافیایی به نام پهنه بندی است تا با کاهش حوزه نظارتی، کارشناس بتواند تعأمل و ارتباطات بهتری با بهره برداران داشته باشد و کلیه موارد نظارتی، آموزشی و … را بهتر از قبل پیگیری نماید. همچنین با توجه بیشتر به مسائل آموزشی از قبیل ایجاد سامانه تالار ترویج دانش و فنون کشاورزی بستر مناسبی به منظور ارتقای سطح علمی و فنی بهره برداران و کارشناسان پهنه ایجاد کرده است.

این کارشناس حضور محققین مراکز تحقیقاتی و در نظر گرفتن یک محقق معین برای هر مرکز جهاد کشاورزی نیز راهکار مناسبی برای  بهره مندی از دانش فنی و پتانسیل محققین در سطح پهنه ها عنوان کرد.

چه پیشنهادی در زمینه ارتقا کار خود دارید؟

توجه بیشتر به نیازهای پایه و اساسی کارشناسان مروج پهنه در مراکز جهاد کشاورزی از قبیل تأمین خودرو، بهبود سرعت اینترنت و همچنین افزایش انگیزه آنها و کاهش حجم امور واگذار شده در مراکز جهاد کشاورزی به نحوی که کارشناس پهنه با در اختیار داشتن زمان بیشتر برنامه های اصلی خود شامل نظارت بر حوزه کاری و مسائل آموزشی بهره برداران را به طور بهینه انجام دهد./روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت

آخرين اخبار
پر بحث ترين
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار