تاریخ انتشار: شنبه 24 خرداد 1399 | 09:18 ق.ظ
مسئول مرکز جهاد کشاورزی کامفیروز شمالی: کشت شبدر در تناوب با برنج در کامفیروز
مسئول مرکز جهاد کشاورزی کامفیروز شمالی: کشت شبدر در تناوب با برنج در کامفیروز مسئول مرکز جهاد کشاورزی کامفیروز شمالی گفت: ۲۰۰ هکتار از اراضی جای برنج در کامفیروز شمالی از توابع شهرستان مرودشت به کشت شبدر اختصاص یافته است که با آغاز کشت برنج به منظور تامین کود سبز به خاک برگردانده شد. به گزارش سلام مرودشت، ابراهیم عسکری اظهار کرد: کشت شبدر در مهر و آبان ماه […]

مسئول مرکز جهاد کشاورزی کامفیروز شمالی گفت: ۲۰۰ هکتار از اراضی جای برنج در کامفیروز شمالی از توابع شهرستان مرودشت به کشت شبدر اختصاص یافته است که با آغاز کشت برنج به منظور تامین کود سبز به خاک برگردانده شد.
به گزارش سلام مرودشت، ابراهیم عسکری اظهار کرد: کشت شبدر در مهر و آبان ماه سال گذشته بدون عملیات زراعی در اراضی جای برنج کشت شده و پس از دو بار برداشت به خاک برگردانده شده است.
عسکری افزود: در شرایط معمول شبدر در سه مرحله برداشت می شود، ولی در کشت شبدر به منظور تامین کود سبز بعد از چین دوم با ۳۰ درصد بقایا به خاک برگردانده می شود.
او با اشاره به اینکه متوسط عملکردشبدر در منطقه چهار تن در هکتار است، تصریح کرد: علاوه بر تامین کود سبز بالغ بر ۸۰۰ تن شبدر علوفه نیز تولید شد که مورد استفاده دامداران قرار می گیرد.

این گیاه براحتی با مدیریت صحیح در اراضی شالیزاری بدون هیچ گونه عملیات خاک ورزی و بعد از برداشت برنج، قابل کشت است.
مسئول مرکز جهاد کشاورزی کامفیروز شمالی افزود: به دلیل وجود غده های تثبیت کننده ازت که در ریشه آن وجود دارد، میزان مصرف کود اوره را به یک سوم کاهش می دهد و نقش مهمی در حاصلخیزی خاک ایفاء می کند.

وی یادآور شد: شبدر به دلیل رشد سریع و تراکم بالا و امکان برداشت مکرر می تواند بر علف های هرز غلبه کرده و آن ها را از بین ببرد.

شبدر یکی از گیاهان با ظرفیت مناسب برای تثبیت ازت خاک محسوب می‌شود که از لحاظ تامین نیاز غذایی دام، کود سبز و پوشش گیاهی دارای اهمیت ویژه‌ای است./ روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت

آخرين اخبار
پر بحث ترين
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار