تاریخ انتشار: شنبه 4 آبان 1398 | 14:16 ب.ظ
آغاز فصل دوم مرمت مجموعه جهانی تخت جمشید
آغاز فصل دوم مرمت مجموعه جهانی تخت جمشید فصل دوم مرمت بخش‌های از مجموعه جهانی تخت جمشید آغاز شد. به گزارش “سلام مرودشت  ”  حمید فدایی مدیر پایگاه مجموعه جهانی تخت جمشید با بیان این که کاخ‌های تچر و شورا در این فصل مرمت می‌شوند، گفت: این مرمت توسط یک گروه از مرمت گران بدون مرز از ایتالیا با همکاری مرمت گران ایرانی […]

فصل دوم مرمت بخش‌های از مجموعه جهانی تخت جمشید آغاز شد.

به گزارش “سلام مرودشت  ”  حمید فدایی مدیر پایگاه مجموعه جهانی تخت جمشید با بیان این که کاخ‌های تچر و شورا در این فصل مرمت می‌شوند، گفت: این مرمت توسط یک گروه از مرمت گران بدون مرز از ایتالیا با همکاری مرمت گران ایرانی اجرا می‌شود.

او افزود: گروه ایتالیایی پیش از این با نمونه برداری از ترک‌ها و گل سنگ‌هایی که باعث تخریب دیوار‌ها و ستون‌های تخت جمشید می‌شوند، موادی را تهیه کردند که اکنون از این مواد در مرمت دیوار‌ها استفاده می‌شود.

فدایی ادامه داد: موادی که برای پرکردن شکاف‌ها و قسمت‌های تبله شده استفاده می‌شود، لدان نام دارد که پایه آهکی دارد و از سنگ‌های آهکی همین منطقه تهیه شده است و تاسال‌ها ازسنگ‌های این مجموعه محافظت می‌کند.

مدیر پایگاه مجموعه جهانی تخت جمشید بیان کرد: هدف از مرمت بازسازی نیست بلکه جلوگیری از تخریب دیواره‌ها و ستون‌هایی است که آسیب دیده اند.

او افزود: در این فصل از مرمت که تا یک ماه ادامه دارد، مرمت گران ایرانی در کنار مرمت گران ایتالیایی آموزش می‌بینند.

مجموعه تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از چهار اثر ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال ۱۹۷۹ میلادی با شماره ۱۱۴ در سازمان جهانی علمی، فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد. این یادمان تاریخی در شهرستان مرودشت  واقع شده است./باشگاه خبرنگاران جوان

آخرين اخبار
پر بحث ترين
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار