تاریخ انتشار: یکشنبه 28 مهر 1398 | 10:42 ق.ظ
خالی شدن آبخوان ها و فرو نشست کامل دشت‌های استان / برداشت بیش از حد آب پوشش های گیاهی را از بین برد
خالی شدن آبخوان ها و فرو نشست کامل دشت‌های استان / برداشت بیش از حد آب پوشش های گیاهی را از بین برد گروه تحقیقاتی مرکز تحقیقات علوم زمین کشور آلمان (GFZ)متشکل از اساتید و کارشناسان این مرکز از محدوده های دچار زمین لغزش روستای آب باد شهرستان مرودشت و نیز برخی از دشت های فارس که آثار فرونشست در آنها مشاهده شده بازدید کردند. به گزارش “سلام مرودشت “، پروفسور مهدی معتق استاد دانشگاه هانوفر و پژوهشگر […]

گروه تحقیقاتی مرکز تحقیقات علوم زمین کشور آلمان (GFZ)متشکل از اساتید و کارشناسان این مرکز از محدوده های دچار زمین لغزش روستای آب باد شهرستان مرودشت و نیز برخی از دشت های فارس که آثار فرونشست در آنها مشاهده شده بازدید کردند.

به گزارش “سلام مرودشت “، پروفسور مهدی معتق استاد دانشگاه هانوفر و پژوهشگر مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان در سفر به فارس و بازدید از دشتهای بحرانی و فرونشست های رخ داده در این استان گفت: بسیاری از چالش های کنونی که دامنگیر دشت ها بویژه دشت های فارس شده ناشی از برداشت بی رویه از منابع آبی و خالی شدن سفره های آب زیر زمینی است.

استاد دانشگاه ها نوفر و پژوهشگر مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان افزود: متاسفانه بر اساس مشاهدات موجود در دشت‌های بحرانی نیز وضعیت اضافه برداشت از این دشت‌ها بسیار شدیدتر است و در حالت بحرانی قرار دارد به طوری که با برداشت آب ، آبخوان ها که پیش‌تر با آب‌های زیرزمینی پر شده بودند، خالی شده و کوچکترین فشاری در سطح زمین موجب ریزش خاک و بدنبال آن فرو نشست کامل دشت در این نواحی شده است.

اکبری مسئول گروه تثبیت فرسایش توده‌ای سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در حاشیه این بازدید با بیان اینکه متاسفانه پدیده فرونشست زمین موجب آسیب‌های جبران ناپذیری به طبیعت و عرصه های زیستی در بسیاری از نقاط کشور شده است اظهار داشت: با استفاده از تکنیک‌های سنجش از دور و با استفاده از تصاویر ماهواره ای بویژه تصاویر اپتیکی و راداری مطالعات رفتارسنجی زمین لغزش ها درحال بررسی است.

وی خاطرنشان کرد: براساس تفاهم نامه موجود بین معاونت آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان ، رفتار سنجی مخاطرات زمین در مباحث آبخیزداری و زمین لغزش ، علل و عوامل وقوع زمین لغزش و فرسایش خندقی، با همکاری این مرکز انجام شود.

مهندس الکه وتزل استاد زمین شناسی مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان با اشاره به بازدیدها و مشاهداتش از دشت های استان بویژه شهرستان مرودشت گفت:به نظر می رسد  ناپایداری بسیار زیادی در دشت‌های این دو منطقه رخ داده که نوع خاک و مواد سطحی، شرایط اقلیمی،برداشت بیش از حد آب ، پوشش گیاهی و عملکرد انسان می‌تواند از عوامل تشدید بروز پدیده فرونشست در این منطقه باشد.

وی گفت: براساس این مشاهدات می‌توان نتیجه گرفت که تعداد و مساحت لغزش‌ها در این مناطق روزبه‌روز در حال گسترش بوده و این روند در آینده نیز می‌تواند موجب تسریع وقوع زمین لغزش‌ها و گسترش پدیده فرونشست باشد.

منتصری مدیرکل منابع طبیعی فارس نیز با اشاره به خشکسالی های اخیر در استان و برداشت بی رویه آب از سفره های آب زیر زمینی در بسیاری از نقاط فارس گفت : ازجمله اقدامات اساسی و راهکارهای فوری جهت کنترل و مهار پدیده فرونشست زمین در اکثر دشت های فارس انجام فعالیت های آبخیزداری است .

وی گفت : در حال حاضر اقدامات مفیدی جهت شناسایی ،کنترل و مهار این پدیده از جمله اجرای فعالیتهای آبخیزداری بویژه در نقاط بحرانی استان انجام شده که می توان ازآنها به عنوان الگو در سایر نقاط کشور نیز استفاده کرد.

c42bf75e-6e3b-4b42-bcaa-ae06999c0d83

منتصری در ادامه با اشاره به خسارات فراوان سیلابهای اخیر در شیراز که موجب تلفات انسانی در نوروز امسال شد،  گفت: در حال حاضر مطالعات جامع تفصیلی در اراضی بالادست دروازه قرآن شیراز انجام شده است .

وی گفت:در این راستا با مطالعه حوضه آبخیز بالادست ، حجم سیلاب‌های احتمالی مورد ارزیابی و محاسبه قرار گرفته و پیش بینی ساخت و احداث ۲۰ چکدم ( سد های کوچک تاخیری) در دستور کار قرار گرفته که در صورت تامین اعتبار و ساخت آنها از خطرات احتمالی بروز مجدد سیل در این محدوده جلوگیری خواهد شد. مدیر کل منابع طبیعی فارس در ادامه اظهار امیدواری کرد: با انجام فعالیت های آبخیزداری بتوان جلو بسیاری از سیلاب‌های مخرب در دشت ها و نقاط بحرانی استان را گرفت و با تغذیه آبخوان ها از بروز پدیده فرونشست و زمین لغزش نیز جلوگیری به عمل آورد .

پس از بازدید کارشناسان مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان از مناطق دچار فرونشست شده ،پارامترهای ساختاری و زمین‌شناسی منطقه توسط آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در نهایت با توجه به اطلاعات برداشت شده از دشت های بحرانی دچار فرونشست مقرر شد با همکاری این گروه مطالعات پایش و رفتار سنجی فرونشست های های اتفاق افتاده با توجه به حساسیت مناطق در پروسه ای معین مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

این گروه تحقیقاتی در مدت شش سال اخیر از بسیاری از نقاط بحرانی فرونشست زمین ،فرو چاله ها،فرسایش و زمین لغزشهای رخ داده در مناطقی از کشور از جمله گیلان،مازندران،همدان،گلستان و نیز رفسنجان بازدید و ارزیابی این مناطق را در برنامه های خود قرار داده اند./ ایلنا

آخرين اخبار
پر بحث ترين
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار