تاریخ انتشار: سه شنبه 21 تیر 1401 | 11:45 ق.ظ
شیوه ای نوین در مدیریت کشت برنج در مرودشت
شیوه ای نوین در مدیریت کشت برنج در مرودشت رییس مرکز جهاد کشاورزی کامفیروز از کشت برنج به روش “تک خال” یا تک بوته در سطح  1.2 هکتار در کامفیروز شمالی از توابع شهرستان مرودشت خبر داد. خبرنگار: مهسا خدادادی –به گزارش سلام مرودشت ، ابراهیم عسکری اظهار کرد: در این شیوه  کشت برنج از یک نشا در هر کپه و همچنین از نشاهای […]

رییس مرکز جهاد کشاورزی کامفیروز از کشت برنج به روش “تک خال” یا تک بوته در سطح  1.2 هکتار در کامفیروز شمالی از توابع شهرستان مرودشت خبر داد.

خبرنگار: مهسا خدادادی –به گزارش سلام مرودشت ، ابراهیم عسکری اظهار کرد: در این شیوه  کشت برنج از یک نشا در هر کپه و همچنین از نشاهای بسیار جوان استفاده می شود که قدرت پنجه زنی بسیار بالایی خصوصا در ارقام محلی دارد.

عسکری  با بیان اینکه در روش تک بوته تمامی فاکتورهای موثر برای افزایش  پنجه زنی برنج تا حد امکان رعایت می شود، افزود: در روش جدید برنج مواردی از قبیل عدم رقابت بین نشاها ، جوان بودن نشاها، تامین مواد غذایی کافی در تمام دوره رشد برنج، تامین فاصله کاشت مناسب، تامین اکسیژن کافی،  کنترل مناسب علفهای هرز و آفات و بیماریها ،مصرف مناسب کودهای سرک در دستور کار است.

او با اشاره به اینکه در  روش سنتی کشاورزان معمولاً از هشت تا ۹ عدد نشاء در هر کپه استفاده می کنند که این امر رقابت شدید بین نشاها و کاهش پنجه زنی در زمین را در پی دارد، افزود:  در  شیوه جدید نشاءکاری مسئله رقابت بین نشاها حذف شده و برنج حداکثر پنجه دهی خودش را نشان خواهد داد.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی کامفیروز با اشاره به اینکه گیاه برنج یک گیاه کاملاً غرقابی نیست بلکه متحمل به غرقاب است، تصریح کرد:  در این روش زارعین با استفاده از آبیاری تناوبی و نگه داشتن رطوبت خاک در حد اشباع پتانسیل پنجه زنی را افزایش می دهند.

عسکری افزود: افزایش قدرت پنجه زنی، کاهش میزان مصرف بذر از حدود ۷۰ کیلو گرم در هکتار به ده کیلو گرم در هکتار، کاهش عمق نشاء، کاهش مصرف سموم ،افزایش مصرف کودهای آلی، کاهش سن نشاء و کاهش صدمه به نشاء به دلیل مدیریت انتقال نشاء از مهمترین مزیت های کشت محسوب می شود.

شهرکامفیروز در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب شیراز و ۹۰ کیلومتری غرب شهرستان مرودشت قرار دارد و بزرگترین تولید کننده ارقام برنج مرغوب محلی در فارس و جنوب ایران است.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار