تاریخ انتشار: چهارشنبه 22 دی 1400 | 08:34 ق.ظ
روناس در مرودشت به مرحله برداشت رسید
روناس در مرودشت به مرحله برداشت رسید مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از برداشت گیاه روناس برای اولین بار در این شهرستان خبر داد.به گزارش سلام مرودشت و به نقل از روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت، کاووس همتی با بیان اینکه روناس گیاهی چند ساله است، اظهار کرد: این گیاه در بهار سال گذشته کشت شده است و پس از […]


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از برداشت گیاه روناس برای اولین بار در این شهرستان خبر داد.
به گزارش سلام مرودشت و به نقل از روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت، کاووس همتی با بیان اینکه روناس گیاهی چند ساله است، اظهار کرد: این گیاه در بهار سال گذشته کشت شده است و پس از گذشت یک و نیم سال به مرحله برداشت رسیده است.
معاون سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه از ۱.۵ تا دو سال پس از کشت می توان این گیاه را برداشت کرد، تصریح کرد: برداشت این گیاه تا چهار سال هم امکان پذیر است و هر چه مدت زمان بیشتری از کشت گذشته باشد عملکرد بهتری دارد.
همتی با بیان اینکه این گیاه مناسب کشت در آب و خاک شور استٰ افزود: در حال حاظر آبیاری این گیاه با شوری آب ۱۳ هزار دسی زیمنس بر متر انجام می شود.
این مقام مسئول ضمن تاکید بر اینکه روناس نه تنها مقاوم به شوری است بلکه برای افزیش کیفیت رنگ به شوری نیاز دارد و هر چه شوری بیشتر باشد قابلیت رنگ دهی بهتر خواهد شد.
مدیر جهاد کشاورزی مرودشت با اشاره به اینکه روناس قابلیت برداشت علوفهٰ بذر و ریشه را همزمان دارد، ابراز کرد: ریشه، محصول اصلی روناس است که فقط یکبار امکان برداشت دارد در حالی که علوفه و بذر را هر سال می توان برداشت کرد.
همتی با اذعان بر اینکه هزاران هکتار از راضی کشاورزی این شهرستان به دیل خشکسالی قابلیت کشت این گیاه را دارد، گفت: در شرایط کنونی در اراضی که امکان کشت گندمٰ جو، یونجه و سایر محصولات شیرین در اراضی مذکور وجود نداردٰ با کشت این گیاه به عملکرد و درآمدی بالاتر از کشت محصولات آب شیرین فراهم است.
وی؛ امکان کشت در شرایط شوری، تولید همزمان علوفه، بذر و ریشه استفاده صنعتی و رنگرزی و دارویی مصرف کم آبٰ اشتغالزایی موقت برای کارگران در روستاها را از مزایای کشت روناس عنوان کرد.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار