تاریخ انتشار: سه شنبه 16 آذر 1400 | 21:40 ب.ظ
ارقام مختلف گندم در مرودشت مقایسه می شوند
ارقام مختلف گندم در مرودشت مقایسه می شوند مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از اجرای  طرح مقایسه ارقام( PVS) مختلف گندم در شرایط مزرعه با همکاری بهره بردار در سیدان از توابع شهرستان مرودشت خبر داد. به گزارش سلام مرودشت و به نقل از روابط عمومی معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت، کاووس همتی افزود: در این طرح پنج رقم گندم […]

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از اجرای  طرح مقایسه ارقام( PVS) مختلف گندم در شرایط مزرعه با همکاری بهره بردار در سیدان از توابع شهرستان مرودشت خبر داد.

به گزارش سلام مرودشت و به نقل از روابط عمومی معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت، کاووس همتی افزود: در این طرح پنج رقم گندم با نام های چمران۲ ( به عنوان شاهد)، امین، خلیل، زرینه و تیرگان در پنج سطح و دو تکرار به مساحت سه هزار متر مربع مقایسه می شوند.

او با بیان اینکه  این طرح منظور تعیین سازگاری و انتخاب بهترین رقم جهت توسعه کشت در منطقه انجام شده است، اظهار کرد: ارقام کشت شده در طرح از لحاظ خصوصیات و سازگاری با شرایط زراعی و اکولوژیکی، متفاوت انتخاب شده اند، تا وضعیت رشد و عملکرد هر یک نسبت به منطقه مرودشت بررسی شود.

این مقام مسئول بیان کرد: از ویژگی  های ارقام مختلف  می توان به طول دوره رشدی زودرس تا دیررس، ارقام با نیاز آبی بالا تا متحمل به خشکی، خصوصا خشکی آخر فصل، حساس تا مقاوم به ورس، نیمه مقاوم تا مقاوم به ریزش دانه، نیمه حساس تا مقاوم به بیماری ها، خصوصا زنگ زرد گندم، ارقام مناسب جهت آبیاری بارانی و بادخیز، ارقام سازگار با مناطق گرم و خشک، معتدل، گرم و مرطوب تا مناسب برای مناطق سرد با  تیپ رشد زمستانه، اشاره کرد.

همتی با اشاره به اینکه کشت در این طرح کاملا مکانیزه  و با دستگاه کودکار بذرکار، بر روی پشته های عریض انجام شده است، اضافه کرد: در این روش علاوه بر استقرار بذر با تراکم و عمق مناسب در خاک، کود نیز با عمق بیشتر و چند سانتی متر زیر بذر، در محل توسعه ریشه قرار گرفته و پس از استقرار گیاهچه در اختیار گیاه قرار می گیرد.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار