تاریخ انتشار: دوشنبه 5 آبان 1399 | 09:29 ق.ظ
مرودشت در آستانه کشت ۹۰ هزار هکتار گندم و جو
مرودشت در آستانه کشت ۹۰ هزار هکتار گندم و جو مدیرجهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از پیش بینی کشت ۹۰ هزار هکتار گندم و جو در این شهرستان خبر داد و گفت: کشت گندم از پانزدهم آبان در مرودشت آغاز و تا اوایل آذر ماه ادامه دارد.به گزارش سلام مرودشت، عزیز رحیمی با بیان اینکه بهره برداران معمولا کشت را از دهم آبان ماه آغاز می […]


مدیرجهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از پیش بینی کشت ۹۰ هزار هکتار گندم و جو در این شهرستان خبر داد و گفت: کشت گندم از پانزدهم آبان در مرودشت آغاز و تا اوایل آذر ماه ادامه دارد.
به گزارش سلام مرودشت، عزیز رحیمی با بیان اینکه بهره برداران معمولا کشت را از دهم آبان ماه آغاز می کنند، اظهار کرد: استفاده از نکات فنی و نظرات کارشناسان جهاد کشاورزی در زمان کشت علاوه بر کاهش هزینه ها، افزایش تولید را نیز در برخواهد داشت.
وی با اشاره به قیمت بالای کود های فسفاته و پتاسه و عدم ضرورت استفاده از این کود ها در برخی مزارع، انجام آزمون خاک قبل از کشت را ضروری دانست.
مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان با تاکید بر استفاده از کود اوره در زمان کشت، بیان کرد: میزان ۱۰۰ کیلوگرم اوره در زمان کشت در مزارعی که در تناوب با برنج، ذرت و گندم و جو هستند، توصیه می شود.
او افزود: میزان استفاده از کود اوره برای زراعت گندمی که در تناوب با صیفی جات از جمله گوجه فرنگی، چغندر قند و… هستند نیز ۵۰ تا ۷۰ کیلوگرم در هکتار توصیه می شود.
این مقام مسئول با تاکید بر استفاده از بذور گواهی شده خاطر نشان کرد: بذور خود مصرفی نیز باید زیر نظر کارشناسان حفظ نباتات و مسئولین پهنه ها با قارچ کش های مناسب ضد عفونی شوند.
رحیمی، استفاده از کارنده ها، از جمله، کودکار، بذرکار، کارنده های کشت بر روی پشته های بلند و کمبینات را بسیار حائز اهمیت خواند.
وی با بیان اینکه در زمان کشت گندم در تناوب با برخی صیفی جات عملیات ثانویه ضروری نیست، تصریح کرد: کاشت گندم بعد از زراعت چغندرقند، گوجه فرنگی ، هویج، سیب زمینی و کلم در صورتی که شخم به موقع انجام شود و کشت نیز با دستگاه کمبینات انجام شود، عملیات ثانویه توصیه نمی شود و می توان بعد از شخم بلافاصله اقدام به کشت کرد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت به میزان بذر مورد نیاز نیز اشاره و یادآور شد: بذر مورد نیاز در هر هکتار هنگام استفاده از کارنده ها ۱۸۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم و در کشت با دستگاه سانترفیوژ ۲۵۰ کیلوگرم در هکتار توصیه می شود.
مرودشت سالانه با تولید بالغ بر ۳۰۰ هزار تن گندم، ۲۵ درصد گندم استان فارس را تولید می کند./ روابط عمومی

آخرين اخبار
پر بحث ترين
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار