تاریخ انتشار: یکشنبه 27 مهر 1399 | 09:45 ق.ظ
مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی مرودشت: مشاهده بیماری زنگ سفید خاجیان در مزارع مرودشت
مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی مرودشت: مشاهده بیماری زنگ سفید خاجیان در مزارع مرودشت مشاهده بیماری زنگ سفید خاجیان در مزارع مرودشت مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: این بیماری بصورت سیستمیک بروز می کند و آلودگی منجر به ناهنجاری رشد کلی برگ و ساقه و عقیمی گل یا گل آذین ها می شود و از این طریق در کاهش عملکرد تاثیر می گذارد. به گزارش […]

مشاهده بیماری زنگ سفید خاجیان در مزارع مرودشت
مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: این بیماری بصورت سیستمیک بروز می کند و آلودگی منجر به ناهنجاری رشد کلی برگ و ساقه و عقیمی گل یا گل آذین ها می شود و از این طریق در کاهش عملکرد تاثیر می گذارد.
به گزارش سلام مرودشت، طاهره امیری افزود: این بیماری عمدتا بر روی گیاه خرفه شناسایی شده و در سایر گیاهان خانواده شب بو (خاجیان ) از جمله شاهی، ترب، کلم، منداب و کیسه کشیش وتاج خروش وحشی شناسایی نیز گزارش شده است.
به گفته امیری؛ قارچ عامل بیماری Albugo candida است که به صورت جوش های سفید رنگ پر شده با اسپورانژیوم رو و پشت برگ، ساقه و بخش های گل دهنده ظاهر می شود.
وی خاطر نشان کرد: اسپورهای عامل بیماری از طریق باد، باران، حشرات و اسپور های معلق موجود در هوا منتقل می شود.
امیری با بیان اینکه مبارزه شیمیایی علیه این بیماری مقرون به صرفه نیست، تصریح کرد: از بین بردن علفهای هرز خصوصا خردل وحشی و دیگر گیاهان هم خانواده کلم، بقایای گیاهی آلوده و رعایت تناوب زراعی در کنترل و تقلیل شدت بیماری موثر است.
او با بیان اینکه شخم عمیق پس از برداشت، کنترل علف های هرز، تناوب طولانی مدت و توجه به تاریخ کشت در کنترل بیماری موثر است، افزود: سموم مسی و یا سم تیلت به منظور جلوگیری از توسعه بیماری مفید توصیه می شود.
این کارشناس در خصوص مدیریت آبیاری مزارع آلوده نیز بیان کرد: از آنجا که خیس شدن طولانی مدت برگ ها زمینه بروز بیماریرا فراهم می کند، آبیاری در اواخر روز به هیچ وجه توصیه نمی شود.

امیری با تاکید بر اینکه مصرف بیش از حد کودهای نیتروژنه (اوره) بیماری را تشدید می کند،یادآور شد: در نظر گرفتن یک برنامه غذایی متعادل و کابرد کودهای فسفره و پتاسیمی به شکل خاکی و یا محلولپاشی برگی زمینه بروز بیماری را به شکل قابل توجهی کاهش می دهد.
در مرودشت بالغ بر۲۰۰ هکتار خرفه کشت شده که مدیریت صحیح این بیماری زمینه رشد و توسعه این گیاه دارویی را در پی خواهد داشت ./ روابط عمومی

آخرين اخبار
پر بحث ترين
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار