تاریخ انتشار: شنبه 29 شهریور 1399 | 11:31 ق.ظ
کنترل بیولوژیک آفت بید چغندرقند در مرودشت
کنترل بیولوژیک آفت بید چغندرقند در مرودشت کارشناس حفظ نباتات مرکز جهاد کشاورزی نقش رستم از مبارزه بیولوژیک بر علیه آفت بید چغندردر مزارع چغندرقند درمنطقه نقش رستم شهرستان مرودشت خبر داد. به گزارش سلام مرودشت ابوذر اسماعیلی افزود: کنترل بیولوژیک این آفت با رهاسازی زنبور براکون در اواخر خرداد ماه تا اوایل تیر ماه در سال جاری در سطح ۱۵ هکتار […]

کارشناس حفظ نباتات مرکز جهاد کشاورزی نقش رستم از مبارزه بیولوژیک بر علیه آفت بید چغندردر مزارع چغندرقند درمنطقه نقش رستم شهرستان مرودشت خبر داد.
به گزارش سلام مرودشت ابوذر اسماعیلی افزود: کنترل بیولوژیک این آفت با رهاسازی زنبور براکون در اواخر خرداد ماه تا اوایل تیر ماه در سال جاری در سطح ۱۵ هکتار از مزارع این منطقه انجام شده است.
او گفت: با بررسی های به عمل آمده کارآیی مناسب مبارزه بیولوژیک در کنترل این آفت به اثبات رسیده است و بهره برداران نیز رضایت کافی از این روش دارند.
این کارشناس با بیان اینکه عملکرد کمی و کیفی محصول به دلیل تأثیر نامناسب سموم شیمیایی در طی سالهای اخیر تحت تاثیر قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: فعالیت این آفت از اواخر اردیبهشت تا زمان برداشت چغندرقند ادامه دارد و به دلیل دوره فعالیت طولانی مدت کنترل شیمیایی، هزینه بالایی در بردارد.
اسماعیلی بیان کرد: با رهاسازی زنبور براکون در مزارع چغندرقند بدون استفاده از سموم شیمایی و یا حداکثر با یک مرحله سمپاشی در زمان مناسب بخوبی می توان خسارت این آفت را زیر سطح زیان اقتصادی رساند و هزینه های مبارزه با آفت را به میزان زیادی کاهش داد.
بید چغندرقند (لیتا) از آفات مهم گیاه چغندرقند در شهرستان مرودشت است و لاروهای آن با تغذیه از جوانه مرکزی و انتهای دمبرگ و سر ریشه چغندرقند باعث کاهش کمی و کیفی محصول می شود.
در مرودشت نزدیک به یک هزار هکتار چغندر کشت شد است.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار