تاریخ انتشار: یکشنبه 12 مرداد 1399 | 10:49 ق.ظ
کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزی مرودشت: آفات قرنطینه ای در ۴۳۰۰ هکتار از مزارع و باغات مرودشت ردیابی شدند
کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزی مرودشت:  آفات قرنطینه ای در ۴۳۰۰ هکتار از مزارع و باغات مرودشت ردیابی شدند کارشناس حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از ردیابی و پایش آفات و بیماری های قرنطینه ای در بیش از ۴۳۰۰ هکتار از مزارع و باغ های این شهرستان خبر داد و گفت: در سال جاری تاکنون موردی از خسارت زایی این آفات در شهرستان مشاهده نشده است. به گزارش سلام مرودشت، ابوذر اسماعیلی […]

کارشناس حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از ردیابی و پایش آفات و بیماری های قرنطینه ای در بیش از ۴۳۰۰ هکتار از مزارع و باغ های این شهرستان خبر داد و گفت: در سال جاری تاکنون موردی از خسارت زایی این آفات در شهرستان مشاهده نشده است.
به گزارش سلام مرودشت، ابوذر اسماعیلی گفت: بر اساس دستورالعمل و ابلاغ مدیریت حفظ نباتات استان فارس در سال زراعی ۹۹-۹۸ تعداد ۹ آفت قرنطینه ای داخلی و خارجی شامل: شپشک سیاه زیتون، مگس زیتون، پروانه جوانه خوار زیتون، آتشک درختان میوه دانه دار، نماتد مولد گره ریشه، سیاهک هندی گندم، ویروس آبله آلو، کرم نارنجی و سیاهک برنج در مراحل مختلف رشدی محصول به صورت مشاهده‌ای ردیابی شده و دو آفت قرنطینه ای کرم برگخوار پائیزه (قرنطینه‌ خارجی) و مگس میوه مدیترانه‌ای (قرنطینه‌ داخلی) نیز توسط نصب تله فرمونی ردیابی آنها در حال انجام است.
او با بیان اینکه تاکنون هیچ موردی از خسارت زایی عوامل قرنطینه ای ذکر شده در شهرستان در سال ۹۹ مشاهده نشده است، تصریح کرد: ردیابی و آموزش های لازم در این خصوص به بهره‌برداران ادامه دارد.
اسماعیلی با اشاره به اینکه در سال گذشته، آفت مگس میوه مدیترانه ای در سطح ۵.۵ هکتار از باغات شهرستان شناسایی شد، خاطر نشان کرد: در سال جاری هنوز آثاری از خسارت این آفت مشاهده نشده است، اما تا اوایل فصل پائیز ردیابی این آفت انجام می گردد.
این کارشناس با توصیه به کشاورزان و باغداران از آنان خواست هر گونه موارد مشکوک از آفات و بیماریهای جدید را در مزارع و باغات خود به منظور ارائه تمهیدات لازم در خصوص مبارزه با کارشناسان جهاد کشاورزی در میان بگذارند.

اسماعیلی با بیان اینکه آفات قرنطینه‌ای معمولاً از طریق واردات محصولات کشاورزی یا اندام های تکثیری آنها (نهال، قلمه، بذر و …) وارد کشور می شود، افزود: در صورت ورود و استقرار کامل یک آفت جدید در یک منطقه به دلیل نبود دشمنان طبیعی امکان ریشه کن کردن و نابودی آنها وجود ندارد و تنها کاری که می‌توان انجام داد مدیریت این آفات با صرف هزینه‌های هنگفت است.
یکی از وظایف مهم سازمان حفظ نباتات کشور ردیابی آفات و بیماریهای قرنطینه ای است، که مطابق سالهای قبل در حال انجام است./روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت

آخرين اخبار
پر بحث ترين
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار